Volkswagen bentangkan pelan transformasi tiga fasa

volkswagen-i-d-concept-1-e1475209232439-850x567bm

Volkswagen terus menuju ke hadapan dengan pengeluaran kenderaan elektrik secara besar-besaran, melalui strategi Transform 2025+, dengan hala tuju baru membentuk teras jenamanya menjelang 2020. “Sasaran dan strategi kami adalah tinggi. Kami ingin mengambil manfaat daripada perubahan dan membawa Volkswagen sebagai peneraju dalam industri automobil baru dengan penuh azam,” kata ketua pegawai eksekutif Volkswagen, Herbert Diess.

“Dalam masa beberapa tahun akan datang, Volkswagen akan berubah secara radikal. Terlalu sedikit perkara yang akan kekal seperti sekarang. Kesudahannya, strategi baru ini adalah satu program transformasi yang besar,” tambah beliau. Pembangunan terkini menunjukkan perubahan drastik dalam hala tuju, selepas skandal Dieselgate yang memberi kesan meluas, hasil daripada usaha pembersihan imej, termasuk pemberhentian program rali mereka dalam WRC.

Volkswagen juga menyatakan orientasi semula jenamanya akan dilakukan dalam tiga fasa. Fasa 1, yang akan berjalan sehingga tahun 2020, akan melihatkan jenama itu melalui penstrukturan semula perniagaan asas dan transformasi keseluruhan entiti. Fasa ini dijangka meliputi peningkatan keuntungan, dan difahamkan akan memberhentikan rancangan pengeluaran kenderaan yang hanya boleh dijual dalam jumlah rendah dan keuntungan juga rendah.

2018-volkswagen-atlas-4-e1477621983617-850x447-bm

Fasa pertama ini juga akan melihatkan pengukuhan tawaran kenderaan SUV, yang akan membantu jenama ini untuk terus kuat di Amerika Syarikat, seperti yang boleh dilihat dengan pengenalan Volkswagen Atlas yang dibina di Chattanooga, Tennessee.

“Kami akan meningkatkan aktiviti secara ketara di Amerika Syarikat. Fokus utama adalah pada segmen utama di negara itu iaitu SUV bersaiz besar dan limosin. Dalam segmen itu, kami akan mengembangkan lagi barisan kenderaan yang ada. Untuk tahap kedua, kami akan membawa pula kenderaan elektrik baru ke Amerika Utara,” kata Diess.

Fasa 2, yang akan berjalan sehingga 2025 akan melihatkan Volkswagen melabur banyak untuk kenderaan elektrik, dalam usaha mereka untuk menjadi pendahulu bagi sektor yang semakin berkembang tersebut menjelang 2030. “Sebagai pengeluar dalam jumlah yang banyak, kami berhasrat memainkan peranan penting dalam kejayaan kenderaan elektrik,” tambah Diess.

e-golf-touch-bm

“Kami tidak mensasarkan kepada produk tertumpu (niche), tetapi sebaliknya, bahagian utama pasaran automobil. Menjelang 2025, kami mahu menjual satu juta kenderaan elektrik setiap tahun dan menjadi peneraju pasaran dunia dalam e-mobiliti. Kenderaan elektrik masa hadapan kami akan menjadi tanda khas dan identiti Volkswagen,” kata Diess.

Teknologi berhubung juga akan menjadi satu lagi bahagian yang akan menerima pelaburan besar Volkswagen. Platform digital khas untuk menghubungkan kenderaan melalui servis digital sedang dibangunkan, dan Volkswagen mensasarkan untuk mempunyai sekitar 80 juta pengguna aktif di seluruh dunia menjelang 2025. Pendapatan jualan daripada servis untuk kenderaan dengan rangkaian ini dijangka mencecah €1 billion (RM4.72 billion) setiap tahun menjelang 2025.

Pembuat kenderaan dari Jerman ini juga merancang untuk menjadi peneraju pasaran global dengan meneruskan jumlah jualan tinggi di China dan Eropah, sementara meneruskan usaha mereka di Amerika Utara, serta memajukan lagi kedudukan dalam segmen ekonomi di pasaran India, Amerika Selatan dan Rusia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required