Tiada rancangan bina jambatan ketiga – PM Singapura

johor-causeway-jam-bernama-pix-630x388

Singapura mengesahkan negara itu tidak mempunyai sebarang perancangan untuk membina jambatan ketiga yang menghubungkan pulau itu dengan Malaysia.

Seperti dilaporkan Bernama; “Kami tidak merancang untuk membina jambatan ketiga. Saya sedia maklum tentang beberapa kenyataan daripada pihak Malaysia yang cenderung kepada hal itu, namun High-Speed Rail (HSR) merupakan sebuah projek yang sangat bercita-cita tinggi (ambitious),” ujar Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, ketika ditanyakan sama ada jambatan ketiga diperlukan untuk projek kereta api laju berkenaan.

Ia cadangan diusul, menyatakan bahawa jambatan ketiga adalah perlu memandangkan dua jambatan sedia ada, Lingkaran Kedua Malaysia-Singapura dan Tambak Johor tidak mampu menampung jumlah trafik yang ada. Laporan yang dimaksudkan itu juga menyebut bahawa jambatan ketiga berkenaan akan dibina di kawasan Kong Kong di Pasir Gudang, memasuki Singapura melalui Sembawang.

“Saya akan memberi tumpuan sepenuhnya terhadap projek HSR sebelum kami mengerjakan mana-mana projek besar yang baharu,” ujar Lee, yang telah menandatangai perjanjian persefahaman dengan Malaysia Julai lalu, bertujuan untuk mempermudah projek berkenaan.

Projek HSR merangkumi landasan berkembar dua hala sepanjang 350 km (335 km di Malaysia, dan 15 km di Singapura), dan akan mempunyai lapan hentian keseluruhannya – Singapore, Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Kerja-kerja pembinaan dijangka bermula pada 2018, dan akan tamat pada 2025 dengan operasi yang dijadualkan bermula pada tahun berikutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required