Peugeot Malaysia bakal lancar 5 model baharu untuk 2017 – 208 PureTech, SUV 2008 PureTech, 3008 serba baharu, 5008 serba baharu dan MPV Traveller

Nasim Sdn Bhd telah mengumumkan untuk tahun 207, sebanyak lima model baharu Peugeot akan dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Selain 208 PureTech dan 2008 SUV PureTech yang mula dipertontonkan di khalayak umum dan juga tempahan juga telah dibuka, model baharu yang diumumkan itu termasuklah SUV 3008 serba baharu, 5008 serba baharu dan Traveller yang merupakan MPV lapan-tempat duduk.

Model facelift bagi hatchback 208 dan SUV kompak 2008 dipadankan dengan enjin baharu iaitu 1.2 liter PureTech dengan output 112 PS dan tork 205 Nm. Ia digabungkan dengan transmisi automatik enam-kelajuan Aisin.

Selain itu, 208 facelift menerima kombinasi gril dan bampar baharu, bersama lampu utama dengan dwi-tona berwarna hitam yang lebih terang dan bezel krom. Untuk bahagian belakang pula, ia menerima padanan kluster lampu LED-penuh dengan motif cakaran yang menonjol.

Manakala bagi 2008 pula telah menjalani sedikit perubahan dengan gril hadapan melintang baharu, di samping lampu utama dan sambungan gerbang roda hitam yang diperkemaskini serta scuff plates baharu bagi menyerlahkan lagi gaya SUV tersebut.

Sebelum ini, Nasim turut mengesahkan Peugeot 3008 serba baharu iaitu daripada generasi kedua pula dijangka akan dilancarkan pada suku kedua 2017. Enjin petrol dengan unit 1.6L THP 165 S&S dan transmisi automatik enam-kelajuan tetap menjadi pilihan. Malah terdapat ura-ura enjin 1.2L PureTech 130 S&S akan ditawarkan, namun perkara ini masih belum disahkan lagi.

Antara perubahan yang dibawa bagi SUV ini ialah bahagian dalam yang lebih premium, rekaan papan pemuka i-Cockpit yang lebih maju, bahan binaan baharu dan kemasan yang boleh mengatasi tahap beberapa kenderaan mewah lain. Selain itu, khabarnya ia juga bakal dilengkapi dengan bumbung panoramik, pintu but belakang yang boleh dibuka tanpa sentuhan, manakala kelengkapan pilihan pula terdiri daripada sistem audio Focal Premium 10-pembesar suara serta Driver Sport Pack.

Peugeot 5008 serba baharu juga menanti giliran untuk diperkenalkan di pasaran tempatan. Berubah karakteristik daripada MPV dan kini menjadi SUV, 5008 serba baharu ini masih kekal dengan kapasiti tujuh-tempat duduk.

Buat setakat ini, spesifikasi bagi pasaran Malaysia masih belum didedahkan. Namun jika ikut pada model yang dipertontonkan di Paris Motor Show 2016 lalu, elemen yang dipertaruhkan termasuklah reka letak papan pemuka i-Cockpit Peugeot, yang pertama kali diperkenalkan pada model 208.

Selain itu, ia turut menampilkan stereng bersaiz lebih kompak, skrin sentuh lapan-inci dan paparan meter resolusi tinggi 12.3-inci, tempat duduk hadapan dengan sokongan badan penuh, serta sistem urutan pelbagai titik, sistem hi-fi premium, pengecaj Qi tanpa wayar bagi telefon pintar, navigasi TomTom dan bumbung panoramik kaca.

5008 serba baharu ini dibangunkan di atas Efficient Modular Platform (EMP2) dan 95 kg lebih ringan berbanding versi MPV yang terdahulu. Bagi penjana kuasa, ia menggunakan enjin petrol Euro 6 1.2L PureTech 130 dan 1.6L PureTech 165. Malah turut mendatangkan pilihan enjin diesel 1.6L BlueHDi 100, 1.6L BlueHDi 120 dan 2.0L BlueHDi 150. Bagi varian tertinggi GT, ia dilengkapi enjin 2.0L BlueHDi 180.

Model terakhir yang disahkan akan tiba di pasaran Malaysia untuk 2017 ialah MPV lapan-tempat duduk Peugeot Traveller. Ia merupakan unit pemasangan tempatan (CKD) yang bakal dipasang di Gurun, Kedah, Traveller juga mungkin akan dieksport ke negara Asia sekiranya ada permintaan.

Menurut Peugeot, Traveller dibina menggunakan Efficient Modular Platform (EMP2) PSA yang turut digunakan pada kereta penumpang dan juga SUV, menjadikan ia 100-400 kg lebih ringan dari pesaingnya. Buat masa ini, spesifikasi bagi pasaran tempatan juga masih belum didedahkan.

Namun jika berdasarkan pasaran Eropah, Traveller dijana dengan lima pilihan enjin diesel BlueHDI. Enjin 1.6 liter dan 2.0 liter Euro 6 berkenaan mampu menjana kuasa dari 95 hp hingga 180 hp, serta kesemuanya dipadankan dengan sistem auto start-stop dan kotak gear enam-kelajuan (manual dan automatik). Tiada pilihan enjin petrol ditawarkan buat masa sekarang.

Antara ciri yang ditampilkan termasuklah pintu gelangsar tanpa sentuh (diaktifkan menggunakan kaki pada bahagian juntaian belakang), paparan head-up dan sistem bacaan papan tanda dengan saranan had laju, tingkap belakang yang boleh dibuka, panel bumbung kaca, Brek Keselamatan Aktif dan suis lampu tinggi automatik, navigasi kawalan suara baharu dan informasi trafik masa sebenar, kamera undur VisioPark dengan pandangan tinggi 180 darjah serta zum untuk pandangan belakang, dan Amaran Perhatian Pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required