VIDEO: Volvo S60 Polestar TC1 vs trak Iron Knight

Ogos lalu, Volvo Truck telah mendedahkan jentera baharu yang direka untuk memecahkan rekod iaitu The Iron Knight – trak 4.5 tan yang dibekalkan dengan kuasa 2,400 hp dan tork maksima 6,000 Nm, dijana dari enjin diesel D13 12.8 liter yang diubahsuai dan disuap dengan empat pengecas turbo serta telah dinobatkan sebagai trak terpantas di dunia selepas mencatatkan kelajuan maksima 276 km/j.

Jadi, untuk memperlihatkan bagaimana kebolehan berlumba trak ini, ia diuji untuk berentap dengan jentera perlumbaan sebenar dalam siri Kejohanan Touring Car Dunia (WTCC) iaitu Volvo S60 Polestar TC1. Jentera ini dikuasakan dengan enjin petrol 1.6 liter dengan pengecas turbo, menghasilkan kuasa 400 hp/470 Nm serta baharu sahaja memenangi perlumbaan pusingan di Shanghai, China.

Dengan berat hanya 1,100 kg, S60 Polestar TC1 mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.6 saat – percaya atau tidak, catatan masa untuk pecutan ini adalah sama seperti trak The Iron Knight!

Perlumbaan kedua-dua jentera ini dijalankan di litar Mantorp Park, Sweden dan dijalankan dalam dua disiplin iaitu perlumbaan drag dalam jarak suku batu serta perlumbaan litar penuh (Iron Knight diberikan handicap untuk bermula dahulu dan dikejar oleh S60). Iron Knight dipandu oleh pemandu yang sama yang meletakkannya dalam buku rekod dunia sebelum ini iaitu Boije Ovebrink, manakala S60 juga dipandu oleh pemandunya sendiri dalam WTCC iaitu Thed Bjork.

Siapa yang akan memenangi perlumbaan ini? Tonton sendiri video ini untuk mengetahui keputusannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required