Volkswagen up! GTI disahkan – guna enjin 1 liter turbo


Volkswagen up! GT

Sebuah laporan oleh Autocar UK mengesahkan Volkswagen akan memperkenalkan model up! GTI yang akan menjadi penawaran spesifikasi paling tinggi bagi kereta urban berkenaan. Dijangka mula dikeluarkan pada 2018, ia akan didatangkan dalam kedua-dua versi tiga pintu dan juga lima pintu.

Menjadikan Fiat Abarth 595 sebagai “sasaran”, Volkswagen up! GTI akan menggunakan enjin baharu yang lebih berkuasa syarikat itu, 1.0L turbocaj tiga-silinder. Pada Volkswagen up! versi facelift, enjin berkenaan menghasilkan 90 PS dan 160 Nm tork. Bagi versi GTI, ia akan memberikan output 115 PS dan 200 Nm tork.

Ia juga didatangkan dengan pilihan kotak gear manual lima kelajuan atau mungkin juga kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan automatik. Dari segi prestasi, laporan berkenaan juga menyatakan prototaip model berkenaan mampu mencapai 0-100 km/j dalam masa 8.8 saat (berbanding 10 saat bagi model facelift), dengan kelajuan maksimum 191 km/j.


Volkswagen up! Facelift

Jika dibandingkan dengan pesaing keluaran Itali itu, yang menggunakan enjin lebih besar, 1.4 liter turbocaj empat-silinder, up! GTI ada kekurangan dari segi janaan kuasa. Enjin T-Jet pada 595 Turismo menyediakan 165 PS kuasa dan 230 Nm tork, manakala 595 Competizione lebih lagi – 179 PS/250 Nm.

Selain kuasa, up! GTI turut menerima sistem suspensi yang ditala semula; dari jenis MacPherson strut di bahagian hadapan dan torsion beam di belakang – yang menampilkan kadar penyerapan tersendiri, serta kedudukan yang lebih rendah.

Kemasan luarannya juga akan menerima penggayaan GTI yang khusus, untuk melengkapi aspek prestasinya. Antaranya, bampar berlainan, roda 16 inci dengan profil 205/40 serta penghadang bahagian tingkap. Konsep GT up! yang diperkenalkan di Frankfurt pada 2011 mungkin menjadi rujukan terbaik bagaimana versi GTI nanti akan ditampilkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required