ASEAN NCAP – Proton Ertiga 4-bintang; Hyundai Elantra, Mitsubishi Pajero Sport terima 5-bintang

ASEAN NCAP – Proton Ertiga 4-bintang; Hyundai Elantra, Mitsubishi Pajero Sport terima 5-bintang

Hasil terbaharu ujian keselamatan yang dijalankan Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) telah pun diumumkan, dan kali ini melibatkan tiga buah kereta iaitu Proton Ertiga, Mitsubishi Pajero Sport dan juga Hyundai Elantra.

MPV Proton yang baharu sahaja dilancarkan bulan lalu, Proton Ertiga telah berjaya menerima 12.39 markah dari 16 markah penuh dalam ujian pelindungan penumpang dewasa (AOP), melayakkannya menerima penarafan empat-bintang. MPV enam-tempat duduk yang diasaskan dari Suzuki ini dilengkapi dengan dua-beg udara hadapan serta sistem brek ABS dan EBD untuk kesemua tiga varian. Namun ia tidak diberikan sistem kawalan kestabilan elektronik (ESC) dan juga sistem amaran pemakaian tali pinggang keledar untuk penumpang hadapan.

Untuk ujian perlindungan kanak-kanak (AOP) pula, Ertiga memenuhi 33% dengan 16.37 markah dari 49 markah penuh, melayakkannya hanya menerima penarafan dua-bintang. MPV ini dibekalkan dengan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX lengkap dengan cagak atas pada tempat duduk barisan ketiga.

ASEAN NCAP – Proton Ertiga 4-bintang; Hyundai Elantra, Mitsubishi Pajero Sport terima 5-bintang

Untuk Hyundai Elantra pula, model yang diuji kali ini adalah model generasi ke-enam (berdasarkan gambar yang disertakan laporan) – model yang dijangka akan tiba di Malaysia tahun hadapan. Model yang diuji pada sesi kali ini dilengkapi dengan beg-udara minimun enam-unit (ada varian yang dibekalkan hanya dua-unit), ABS, ESC dan juga vehicle stability management (VSM).

Dengan kesemua ciri ini, Elantra berjaya menerima 14.73 markah dari 16 markah penuh untuk ujian AOP, melayakkannya menerima penarafan lima-bintang. Untuk COP pula, ia memenuhi 76% dengan 37.75 markah, melayakkannya menerima penarafan empat-bintang. Walau bagaimanapun, varian Elantra yang tidak dilengkapi ESC dan sistem amaran pemakaian tali pinggang keledar untuk penumpang hadapan hanya menerima penarafan empat-bintang.

ASEAN NCAP – Proton Ertiga 4-bintang; Hyundai Elantra, Mitsubishi Pajero Sport terima 5-bintang

Bagi Pajero Sport generasi ketiga pula, SUV yang diasaskan dari trak pikap Triton ini menerima 15.29 markah dari 16 markah penuh dalam ujian AOP seterusnya diberikan penarafan lima-bintang. Untuk ujian COP pula, Pajero Sport memenuhi 76% dengan menerima 37.04 markah dari 49 markah penuh, memberikannya penarafan empat-bintang.

Seperti juga mana-mana kenderaan lain yang diuji, varian lebih rendah Pajero Sport yang tidak dilengkapi ESC hanya menerima empat-bintang. Pajero Sport generasi terbaharu ini sudah pun dilancarkan di Thailand dan Indonesia, tetapi masih lagi belum tiba di pasaran Malaysia. Hasil ujian pada model terkini ini juga menyaksikan peningkatan di mana model generasi terdahulu menerima 12.08 markah dan hanya layak menerima penarafan empat-bintang.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required