Ford GT 2017 – unit permulaan mula keluar dari kilang, penghantaran kepada pelanggan juga sudah bermula

Supercar dari Ford – Ford GT 2017 versi jalan raya – sudah mula keluar dari barisan produksi kilang. Kereta yang dibina oleh Ford Performance ini diproduksi dalam jumlah terhad – dengan tangan – di kilang Multimatic, terletak di Markham, Ontario, Kanada.

“Ketika kami bermula pada 2016, kami mempunyai dua objektif utama untuk supercar Ford GT – untuk berjaya di Le Mans, dan untuk mula menghantarnya kepada pelanggan sebelum akhir tahun. Kami mencapai kedua-duanya,” kata Raj Nair, Naib Presiden eksekutif pembangunan produk global dan ketua pegawai teknikal Ford.

“Untuk semua yang terlibat dalam merekabentuk dan membangunkan kereta ini, termasuk semua pekerja dan pembekal kami, ini merupakan saat untuk diraikan. Ford GT serba baharu menunjukkan kekuatan kami dalam inovasi dan komitmen kami untuk memberikan lebih kepada pelanggan – terutamanya yang bersangkut paut dengan teknologi material ringan, aerodinamik, dan enjin EcoBoost,” tambahnya.

Ford GT 2017 – unit permulaan mula keluar dari kilang, penghantaran kepada pelanggan juga sudah bermula

Ford GT didedahkan buat pertama kali di Detroit 2015. Ford menetapkan bakal pembeli yang berminat perlu membuat permohonan dalam talian, berserta video menyatakan mengapa mereka layak untuk memiliki supercar ini. Tempoh permohonan dibuka selama sebulan, dan sejumlah 6,506 permohonan diterima untuk kereta yang buat hanya 500 unit.

Atas permintaan yang menggalakkan ini, Ford mengumumkan akan melanjutkan produksi supercar ini selama dua tahun lagi, menjadikan tempoh keseluruhan untuk melengkapkan produksi Ford GT yang diambil ialah empat tahun.

Tahun ketiga produksi Ford GT akan memenuhi permintaan mereka yang diletakkan dalam senarai menunggu, manakala permintaan untuk pemohonan yang ditunda sebelum ini dan mereka yang terlepas permohonan kali pertama hanya akan dilayan pada tahun keempat produksi. Pemohonan akan dibuka semula untuk orang ramai pada awal tahun 2018, dan mereka yang pernah memohon sebelum ini hanya perlu untuk mengemaskini permohonan mereka.

Ford GT 2017 – unit permulaan mula keluar dari kilang, penghantaran kepada pelanggan juga sudah bermula

Model asal Ford GT (dikenali sebagai Ford GT40) ini adalah kereta lumba berenjin tengah yang dibina oleh Ford untuk perlumbaan Le Mans 24 Jam dan memenangi perlumbaan tersebut empat tahun berturut-turut dari tahun 1966 hingga tahun 1969. Generasi terbaharu supercar ikonik ini direka dengan rekaan yang seiras model terdahulu, menampilkan panel badan yang diperbuat dari bahan gentian-karbon, dipadankan pada kerangka aluminium hadapan dan belakang.

Model terbaharu ini dijana oleh enjin EcoBoost 3.5 liter V6 turbo berkembar yang turut diletakkan pada bahagian tengah, berkuasa lebih 600 hp serta dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan.

GALERI: Ford GT di Geneva


GALERI: Ford GT untuk perlumbaan Le Mans

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required