Sistem sonar pintar Toyota terbukti kurangkan kemalangan yang berlaku ketika memarkir kenderaan

Sistem sonar pintar Toyota terbukti kurangkan kemalangan yang berlaku ketika memarkir kenderaan

Toyota telah menjalankan kaji selidik terhadap keberkesanan sistem Intelligent Clearance Sonar (ICS) yang di pasang pada tiga modelnya iaitu Alphard, Vellfire dan Prius selama 18-bulan. Hasil dari kaji selidik yang dijalankan bermula Januari 2015 hingga Jun 2016 tersebut menunjukkan ICS berjaya mengurangkan kemalangan yang terjadi ketika memarkir kenderaan.

Menurut data pada kaji selidik tersebut, kemalangan akibat tersalah menekan pedal telah turun sekitar 70% manakala kemalangan yang berlaku ketika mengundur pula telah menurun sebanyak 40%. Data-data ini diperolehi menerusi sekitar 2,500 kemalangan dari syarikat insuran yang melindungi lebih kurang 60,000 polisi insuran untuk ketiga-tiga model yang disebutkan tadi.

Sistem ICS ini menghubungkan sonar yang diletakkan pada bahagian belakang kenderaan sebagai penderia halangan dan juga sistem brek kenderaan. Brek akan berfungsi secara automatik untuk menghentikan kenderaan sekiranya mengesan objek yang menjadi halangan seterusnya mengelakkan kemalangan berlaku sekiranya pemandu tersalah memijak pedal (dalam kes ini, pemandu terpijak pedal pedikit ketika sepatutnya dia memijak pedal brek) atau pemandu tidak dapat melihat objek tersebut.

Kemalangan di tempat parkir ini mungkin nampak remeh. Namun dalam sesetengah kes, kemalangan sebegini bukan sahaja melibatkan kerosakan badan kenderaan, malah turut melibatkan nyawa terutamanya kanak-kanak, khususnya ketika memarkir secara mengundur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required