VIDEO: Porsche 911 1971 ‘277’ Magnus Walker bertemu Datsun Fairlady 240Z ‘Fugu Z’ Sung Kang

Magnus Walker dari Urban Outlaw mungkin tidak hype seperti pemilik Rauh-Welt Begriff (RWB) iaitu Nakai-San. Namun dalam dunia pengubahsuaian dan pengumpul Porsche klasik, Walker sebenarnya merupakan lagenda hidup yang terkenal dengan sentuhannya yang begitu unik, diberikan pada koleksi jentera-jenteranya.

Dalam video terbaharu di saluran YouTube beliau, Walker berpeluang memandu dan menukar keretanya dengan kereta milik bintang Fast and Furious – Sung Kang, pada pertemuan di jalan bukit kegemarannya – Angeles Crest di Los Angeles, California.

Walker membawa salah sebuah Porsche 911 miliknya yang paling terkenal – 277 – iaitu model tahun 1971, dijana enjin perlumbaan bentangan boxer enam-silinder, 2.6 liter NA, dengan dua buah karburator perlumbaan tiga tekak diletakkan pada kedua-dua buah kepala enjin.

Manakala Sung Kang pula membawa Datsun Fairlady 240Z miliknya, dikenali sebagai Fugu Z. Ia dijana enjin RB26 dari Nissan Skyline R32 GT-R tetapi tanpa bantuan pengecas turbo bagi mengekalkan karekter asal kereta sport klasik tersebut, digadingkan dengan kotak gear lima-kelajuan dari enjin RB25 serta turut dilengkapi dengan pelbagai perlalatan transmisi berprestasi tinggi dari OS Giken seperti sistem klac dan juga unit gandar LSD.

VIDEO: Porsche 911 1971 ‘277’ Magnus Walker bertemu Datsun Fairlady 240Z ‘Fugu Z’ Sung Kang

Satu perkara lagi yang menarik berkenaan Fugu Z ini ialah pada bahagian luarannya, di mana ia menerima kit badan Rocket Bunny, roda aloi Rays Engineering TE37V serta perincian JDM lain seperti cermin sisi fender berbentuk bulat.

Menurut Walker ketika memandu Fugu Z, kereta Jepun dengan enjin hadapan pacuan roda belakang tersebut agak sama seperti Jaguar E-Type dan Ford Capri Zakspeed, memberikan karekter yang unik kepada sebuah kereta litar yang boleh dipandu di atas jalan raya.

Sung Kang pula berkata, beliau merupakan peminat Walker dan merupakan sumber inspirasinya untuk mula membina Fugu Z. Pertemuan kali ini yang melibatkan pertukaran kereta antara mereka membolehkan beliau mendapatkan pendapat Walker berkenaan talaan pada Fugu Z, dan mungkin akan diaplikasikan pada masa hadapan.

Atas reputasi dan mengambil inspirasi bagaimana angan-angannya untuk memiliki Porsche sejak dari kanak-kanak, pengeluar kereta replika berskala 1/64 Hot Wheels, Mattel, memberi penghormatan kepada Magnus Walker untuk mereka bentuk barisan model Hot Wheels Porsche Urban Outlaw pada April tahun lalu. Begitu juga dengan Sung Kang, Fugu Z versi kecil dengan skala 1/64 juga telah diumumkan oleh Hot Wheels dan kini telah pun berada dalam pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required