Takhta jualan kereta paling laris di Sweden milik Volvo dirampas buat kali pertama selepas 54 tahun

Takhta jualan kereta paling laris di Sweden milik Volvo dirampas buat kali pertama selepas 54 tahun

Buat pertama kali selepas 54 tahun, carta jualan kereta paling laris di Sweden tidak disandang oleh Volvo, menurut laporan CNN. Statistik berkenaan telah diumumkan oleh BIL Sweden iaitu persatuan pengeluar-pengeluar automotif di negara berkenaan dan mendedahkan Volkswagen Golf telah mengungguli carta tersebut untuk tahun 2016.

Kali terakhir pengeluar lain mengambil kedudukan nombor satu itu dari Volvo ialah pada tahun 1962, juga dirampas oleh Volkswagen menerusi model Beetle. Walau bagaimanapun, Volvo masih lagi mendominasi carta jualan berkenaan dengan tiga modelnya diletakkan dalam senarai lima model paling laris untuk tahun 2016 dan jenama berkenaan berjaya menjual satu perlima dari jumlah keseluruhan kenderaan baharu di Sweden tahun lalu.

Takhta jualan kereta paling laris di Sweden milik Volvo dirampas buat kali pertama selepas 54 tahun

Model wagon Volvo V70 merupakan model paling laris di Sweden sejak sepuluh tahun lalu, sehinggalah model berkenaan diberhentikan pengeluarannya pada musim panas tahun lalu. Model tersebut digantikan dengan model V90 yang lebih mahal, menjadi punca mengapa Volvo gagal kekal di tangga teratas carta tahun lalu.

Bukan itu sahaja, jumlah jualan keseluruhan untuk model V70, V90 dan juga sedan S90 juga telah jatuh 25% pada tahun lalu. Menurut pengarah urusan BIL Sweden Bertil Molden, peralihan kepada V90 hanya bermula dua bulan selepas V70 diberhentikan produksi kerana perubahan turut perlu dilakukan di kilang pemasangan, sudah tentu jumlah pengeluaran berkurangan ketika itu dan ini berlaku pada setiap pembekal. Beliau juga menjangkakan siri 90 Volvo (S90, V90 dan XC90) akan mengungguli kembali carta berkenaan untuk tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required