Proton Ertiga terima 1,400 tempahan, varian enjin diesel masih belum diteliti untuk pasaran Malaysia

Proton Ertiga terima 1,400 tempahan, varian enjin diesel masih belum diteliti untuk pasaran Malaysia

Kenderaan enam tempat duduk hasil kerjasama Proton dengan Suzuki, iaitu Ertiga diterima baik oleh pasaran negara lain sebelum ini, dan Malaysia juga tidak terkecuali apabila selepas sekitar satu bulan ia dilancarkan, telah mencatat tempahan sebanyak 1,400 unit. Daripada jumlah itu, 305 unit telah diserahkan kepada pelanggan.

Perkara ini dinyatakan oleh ketua pegawai eksekutif Proton Edar, Rohime Shafie, dalam satu majlis yang diadakan di pusat kecemerlangan Proton, Shah Alam, namun beliau sekadar memberitahu daripada jumlah itu, ia terbahagi secara hampir sama di antara tiga varian yang ditawarkan.

Apabila ditanya adakah varian ini akan ditambah lagi dengan pilihan enjin diesel seperti yang dikhabar akan diperkenalkan di pasaran Indonesia (dan sudah dijual di India), Rohime memberitahu, ketibaan Ertiga dalam pasaran Malaysia masih awal lagi dan syarikat mahu memberikan fokus untuk mencapai jumlah sasaran jualan (1,500 unit sebulan) dengan varian yang ada sekarang.

Walaubagaimanapun, dari semasa ke semasa, Proton akan menjalankan penyelidikan pasaran untuk mengenal pasti adakah varian berenjin diesel ini relevan untuk pasaran Malaysia, namun ia bukan dalam waktu yang terdekat. Ertiga diesel menggunakan enjin turbodiesel DDiS empat silinder 1.3 liter D13A yang dipadankan bersama sistem Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS), serta kotak gear manual lima-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required