Toyota Prius c 2017 – Safety Sense suite kini standard

Toyota Prius c 2017 – Safety Sense suite kini standard

Toyota Prius c telah pun dipertingkatkan bagi 2017 di Amerika Syarikat. Lebih banyak elemen keselamatan dan gaya yang lebih sporty ditampilkan bagi model baharu tahun ini.

Kini Toyota Prius c didatangkan secara standard dengan teknologi bantuan pemandu Toyota Safety Sense C (TSS-C) untuk semua gred modelnya. Sistem TSS-C yang pernah ditawarkan secara pilihan untuk dua gred Prius c untuk 2016, termasuklah Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Assist dan Automatic High Beam.

Toyota berkata, mereka merancang untuk menyeragamkan brek kecemasan automatik untuk semua model menjelang akhir 2017. Ia meletakkan Toyota dan Lexus empat tahun ke hadapan bagi model buatan 2022 yang disasarkan oleh industri ketika diumumkan oleh National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) dan Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

PCS, yang beroperasi dalam kelajuan sekitar 11 hingga 137 km/j, menggunakan kamera dan laser beam untuk mengesan kenderaan di hadapan. Jika PCS mengesan kemungkinan mampu menyebabkan perlanggaran, ia akan mengeluarkan bunyi dan visual untuk mendorong pemandu mengambil langkah yang lebih pantas termasuk membrek.

Sekiranya pemandu dapat membrek, PCS boleh memberikan lebih tekanan brek tambahan dengan menggunakan Bantuan Brek (BA). Sekiranya pemandu gagal membrek tepat pada waktunya, sistem ini secara automatik akan membrek, membantu mengurangkan kelajuan kira-kira lebih kurang 30 km/j untuk mengurangkan impak, dan sedaya upaya mengelak berlakunya perlanggaran. Lingkungan operasi bagi brek automatik ini sekurang-kurangnya 80% bagi perlanggaran belakang (sekitar 10 hingga 80 km/j).

Selain itu, luarannya juga telah direka semula termasuk bahagian hadapan, bampar belakang, panel ‘rocker’ sisi dan spoiler belakang untuk memberikan kesan yang lebih sporty. Tiada perubahan yang besar dari model facelift 2015. Semua gred juga akan dilengkapi dengan roda aloi 15-inci, bersama pilihan aloi aluminium 16-inci untuk Prius c Four.

Warna pilihan bagi luaran seperti Absolutely Red, Blue Streak Metallic dan Tangerine Splash Pearl mungkin tidak begitu ideal bagi Witness Protection Program, ujar Toyota.

GALERI: Toyota Prius c – spesifikasi USA

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required