Mercedes-Benz C-Class facelift sekali lagi ditemui sewaktu diuji atas jalan, dan kali ini adalah prototaip model Estate (wagon) di satu tempat sekitar bahagian utara Sweden yang masih bersalji.

Sekali pandang, selain bampar hadapan dan belakang baharu, tiada banyak perubahan lain pada kenderaan ini dan ia ditutup rapi. Lampu utama halogen yang digunakan pada model varian rendah C-Class juga dapat dilihat ada pada model ini, dan ia mengapit gril Avantgarde di tengah.

Bahagian dalamnya yang juga dapat ditangkap oleh jurugambar kami ini menunjukkan terdapat roda stereng tiga cabang baharu, dengan bahagian tengah yang lebih kecil, manakala butang pengawal yang terdapat pada stereng itu juga mempunyai rekaan yang berbeza berbanding semua model Mercedes yang ada sekarang.

Pada salah satu prototaip tersebut, kita dapat melihat satu pad sesentuh sedang diuji, dan ia telah menggantikan tombol jenis pusing yang ada. Walaupun begitu, pada satu lagi kenderaan, tombol tersebut masih lagi digunakan. Ciri paling menarik perhatian pada bahagian dalam kenderaan prototaip ini adalah kemasan berwarna putih yang terdapat pada roda stereng, pemegang pintu dan konsol tengah.

Sudah tentu, kita masih perlu menunggu Mercedes menunjukkan C-Class facelift ini secara rasmi, jadi, mungkin ada kelengkapan yang tidak akan dipasang pada kereta produksi. Berdasarkan laporan, model facelift pertengahan kitaran ini akan tiba sekitar tengah tahun 2017.

Apabila sudah keluar nanti, C-Class baharu ini akan mendapat manfaat daripada transmisi 9G-TRONIC terkini (yang juga digunakan pada model E-Class W213), menggantikan unit 7G-Tronic, serta pilihan enjin diesel dan petrol baharu.