Kerajaan Johor ambil positif keputusan Singapura kenakan RRC – galak rakyat guna pengangkutan awam

Kerajaan Johor ambil positif keputusan Singapura kenakan RRC – galak rakyat guna pengangkutan awam

Kerajaan Johor menerusi Menteri Besarnya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin memandang positif keputusan Singapura memperkenalkan Caj Jalan Raya Timbal Balas (RRC) kepada semua kenderaan luar yang masuk ke republik berkenaan melalui pusat pemeriksaan Tuas atau Woodlands itu mulai 15 Februari ini, lapor Sinar Harian.

Menurut Khaled, dengan RRC yang diperkenalkan oleh Singapura itu secara langsung ianya memberi peluang dan menggalakkan rakyat Malaysia yang ingin memasuki ke negara Singapura untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam berbanding kenderaan sendiri.

“Kita tidak boleh kata Singapura jangan lakukan itu, ia adalah hak Singapura dan kita tidak boleh menghalang dari mengenakan bayaran (RCC) kepada kenderaan asing yang masuk ke negara mereka,” katanya dan menyatakan Singapura mungkin sudah kaji implikasinya dan caj yang dikenakan ini tidak akan menyebabkan rakyat Malaysia sukar untuk pergi bekerja ke negara mereka.

“Saya percaya semuanya telah dikaji lebih awal, kalau dengan bayaran tersebut menyebabkan banyak rakyat Malaysia tidak akan masuk ke Singapura dan jejaskan sektor perkilangan dan industri Singapura, mereka tidak akan buat RCC ini,” jelasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan Malaysia menghormati keputusan Singapura berhubung perkara tersebut, tetapi pihaknya akan terus berbincang dengan Singapura berhubung keputusan untuk mengenakan caj RRC berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required