Larang kapcai masuk KL: sekadar cadangan, tidak akan dilaksanakan jika rakyat tidak setuju – Ku Nan

Larang kapcai masuk KL: sekadar cadangan, tidak akan dilaksanakan jika rakyat tidak setuju – Ku Nan

Setelah pelbagai respon negatif diberikan, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menjelaskan larangan motosikal kapcai daripada memasuki pusat bandar Kuala Lumpur hanyalah sekadar cadangan dan tidak akan dilaksanakan jika rakyat tidak bersetuju.

Perkara ini dilaporkan oleh Bernama, dan Tengku Adnan mengatakan cadangan beliau tersebut telah diputarbelitkan pihak tertentu.

“Kami merasai nadi rakyat, kalau rakyat tak mahu, kami akan ikut pandangan rakyat, jadi pengguna motosikal kapcai jangan bimbang dan kita tidak akan laksanakannya,” katanya dan menambah, “kita sedang melihat perkara (cadangan) ini, saya kata ‘berkemungkinan’, mungkin ya atau mungkin tidak.”

Kenyataan Tengku Adnan sebelum ini menyebut motosikal berkuasa kecil atau ‘kapcai’ mungkin akan dilarang daripada memasuki ibu kota dalam usaha mengurangkan kadar pelepasan karbon dan jenayah ragut. Pihaknya melihat kaedah larangan ini sebagai usaha yang berbaloi memandangkan pengangkutan awam kini lebih banyak pilihan dan dengan harga yang berpatutan.

“Saya tahu bahawa kebanyakan warga kita perlukan kenderaan ini (motosikal kapcai), kebanyakan rakyat khususnya golongan bawahan, mereka menggunakan kenderaan ini ke tempat kerja dan sebagainya kerana ia menjimatkan,” katanya.

Selain dari netizen, cadangan berkenaan turut mendapat reaksi negatif dari individu di dalam kerajaan sendiri. Menteri Sumber Asli dan Tenaga, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar memberitahu bahawa motosikal bukanlah penyebab utama kepada pencemaran udara dan langkah halangan ini memerlukan kajian saintifik sebelum dilakukan, manakala Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti PDRM Datuk Rusli Ahmad meminta kerajaan melihat semula cadangan tersebut, terutamanya apabila menyentuh keperluan pengguna motosikal daripada golongan berpendapatan rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required