Mazda 3 2017 facelift dilancarkan di Thailand – hatch dan sedan hadir dengan 4 varian, dari RM107k

Mazda 3 2017 facelift dilancarkan di Thailand – hatch dan sedan hadir dengan 4 varian, dari RM107k

Thailand telah pun melancarkan model Mazda 3 facelift, dengan menawarkan empat varian – 2.0E, 2.0 C, 2.0S and a top-spec 2.0SP. Harganya bermula 847,000 baht (RM106,687) hingga 1,119,000 baht (RM140,948), dan semua varian ditawarkan sama ada dalam bentuk sedan atau hatchback.

Di bawah hudnya, terletak enjin E85 (bagi pasaran Thailand) 2.0 liter SkyActiv-G petrol, dengan keupayaan kuasa 165 PS pada 6,000 rpm dan tork 210 Nm pada 4,000 rpm. Kuasanya disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan.

Mazda turut memberikan penggayaan baharu untuk model ini. Di bahagian hadapan, grilnya telah direka semula termasuk memposisikan logo Mazda serta krom yang lebih tebal di sekelilingnya. Malahan ia juga ditampilkan dengan lampu utama LED baharu yang disambung dengan lampu nyalaan siang (sesetengah varian menerima unit projektor halogen).

Manakala bagi bahagian belakangnya, versi sedan masih mengekalkan hampir kesemua identitinya seperti sebelum ini, namun hatchback menerima bampar baharu dengan lampu kabus belakang dan reflektor yang dibentuk semula. Bergantung pada pemilihan varian, Mazda 3 didatangkan sama ada roda aloi 16- atau 18-inci. Pembeli juga boleh memilih antara tujuh warna badan yang ditawarkan – Meteor Gray, Aluminium Metallic, Eternal Blue, Jet Black, Snow Flake, Soul Red dan Titanium Flash.

Untuk bahagian kabinnya, elemen baharu yang ditampilkan termasuklah roda stereng pelbagai-fungsi yang direka semula, mirip dengan model CX-9 dan brek parkir elektronik, yang menggantikan brek tangan pada model sebelumnya. Selain itu, ia turut menampilkan Paparan Pemanduan Aktif (paparan unit utama), untuk varian terpilih dengan mempertingkatkan paparan berwarna sepenuhnya.

Selain itu, elemen lain yang turut ada termasuklah pendingin hawa automatik, sistem infotainmen MZD Connect yang disambung dengan paparan skrin sesentuh tujuh-inci pada papan pemuka dan tombol Commander Control pada konsol tengah. Bukan itu sahaja, elemen seperti operasi tanpa kunci, pemilih mod pemanduan, lampu utama automatik, bilah pengelap cermin automatik dan kawalan kelajuan turut ditampilkan.

Mazda 3 2017 facelift dilancarkan di Thailand – hatch dan sedan hadir dengan 4 varian, dari RM107k

Mazda 3 baharu juga didatangkan secara standard dengan Mazda SkyActiv-Vehicle Dynamics termasuk sistem G-Vectoring baharu. Sistem ini memberikan tork enjin yang berbeza mengikut respon stereng, kawalan pecutan sisi dan kuasa pendikit yang lebih langsung dan responsif.

Bagi aspek keselamatan, Mazda 3 didatangkan dengan enam beg udara, ABS dengan EBD, bantuan brek, Kawalan Kestabilan Dinamik, kawalan cengkaman, Bantuan Mula Mendaki dan Sistem Isyarat Kecemasan. Bagi varian spesifikasi tertinggi, ia turut ditampilkan dengan i-Activsense suite, termasuk Lampu Utama LED Adaptif (ALH), paparan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang, Sokongan Brek Bandar Pintar (hadapan dan belakang), sistem amaran penukaran lorong, bantuan kekal lorong, Kepekaan Perhatian Pemandu dan Kawalan Kelajuan Radar Mazda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Profile dia ada mcm miata sikit.
    cuma harga dia je kureng menarik sikit.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required