Angka kuasa Ford GT didedahkan – 3.5 liter EcoBoost V6, 647 hp/746 Nm, lebih laju dari McLaren 675LT

Angka kuasa Ford GT didedahkan – 3.5 liter EcoBoost V6, 647 hp/746 Nm, lebih laju dari McLaren 675LT

2017 Ford GT

Setelah unit permulaannya mula keluar dari barisan produksi hujung tahun lalu, Ford kini mendedahkan pula perincian paling penting pada supercar berkenaan iaitu kuasa kuda dan torknya.

Menurut Ford, enjin 3.5 liter EcoBoost V6 yang diletakkan di bahagian tengah kerangka GT berkenaan mampu menghasilkan kuasa kuda 647 hp dan tork maksima 746 Nm. Dakwa Ford lagi, lengkok kuasa enjin tersebut juga mampu menjana 90% tork maksimanya hanya pada takat 3,500 rpm serta mampu mencatatkan kelajuan maksima 348 km/j.

Enjin V6 tersebut juga merupakan enjin Ecoboost produksi paling berkuasa pernah dihasilkan Ford, dan model GT ini juga merupakan “kereta produksi paling pantas yang menggunakan lencana Blue Oval (logo Ford)”. Berat keseluruhan GT ini ditimbang hanya 1,360 kg, membolehkan nisbah berat kepada kuasa berada pada sekitar 2.1 kg/hp.

Angka kuasa Ford GT didedahkan – 3.5 liter EcoBoost V6, 647 hp/746 Nm, lebih laju dari McLaren 675LT

Ford GT diberikan sistem dinamik aktif sepenuhnya yang meliputi sistem aerodinamik dan juga sistem suspensi. Sistem berkenaan “direka untuk menjadikan kereta tersebut beraksi dengan downforce yang optimum, seretan dan imbangan pada apa jua kelajuan, mewujudkan larasan yang paling laju tanpa mengharapkan kemahiran pemandu.”

Menurut Ford lagi, mereka telah membawa Ford GT ini untuk diuji dan ditala di Calabogie Motorsports Park, Kanada, dan turut membawa McLaren 675LT dan Ferrari 458 Speciale sebagai sebahagian dari ujian pembangunan 2016.

Kedua-dua pesaing tersebut disediakan dengan semua bendalir ditukar baharu, set-set tayar baharu serta talaan suspensi paling optimal dilakukan sebelum di pandu oleh seorang pemandu yang sama, bagi mendapatkan prestasi terbaik. Hasil akhir ujian talaan tersebut menyaksikan Ford GT mencatatkan lap terpantas 2:09.8, satu saat lebih pantas berbanding McLaren dan 3.1 saat lebih laju dari Ferrari.

Angka kuasa Ford GT didedahkan – 3.5 liter EcoBoost V6, 647 hp/746 Nm, lebih laju dari McLaren 675LT

“Jangkaan kami sentiasa memandang EcoBoost V6 akan memberikan prestasi yang baik pada Ford-GT – dalam aspek kuasa serta kecekapan aerodinamik. Kami menguji dan membangunkan unit janakuasa ini menerusi jentera perlumbaan Prototaip Daytona yang berlumba dalam IMSA untuk dua musim, musim terakhir berlumba dengan Ford GT. Kami sangat berpuas hati dengan bagaimana ia beraksi, pada litar dan pada jalan raya,” kata Dave Pericak, pengarah global Ford Performance.

“Ford GT adalah semua berkenaan prestasi. Kami mencapai pengurangan berat yang banyak dengan binaan gentian-karbon. Kami kemudiannya menterjemahkan pengurangan berat berkenaan kepada aspek yang penting – prestasi, pengkhususan, dinamik aktif. Hasilnya ialah kereta yang lebih laju,” kata Raj Nair, Naib Presiden eksekutif pembangunan produk global dan ketua pegawai teknikal Ford.

Model asal Ford GT (dikenali sebagai Ford GT40) ini adalah kereta lumba berenjin tengah yang dibina oleh Ford untuk perlumbaan Le Mans 24 Jam dan memenangi perlumbaan tersebut empat tahun berturut-turut dari tahun 1966 hingga tahun 1969. Kemenangan berkenaan diulangi semula pada perlumbaan Le Mans tahun lalu, tepat 50 tahun selepas kemenangan besar 1-2-3 yang diraih pada tahun 1966.

GALERI: Ford GT di Geneva


GALERI: Ford GT untuk perlumbaan Le Mans

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required