Ford Mustang pasaran Eropah hanya terima penarafan dua-bintang dalam ujian keselamatan Euro NCAP

Ford Mustang pasaran Eropah hanya terima penarafan dua-bintang dalam ujian keselamatan Euro NCAP

Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) telah menyiarkan keputusan terbaharu hasil ujian mereka untuk tahun 2017, antaranya Ford Mustang generasi keenam versi pasaran benua berkenaan. Apa yang mengejutkan, Mustang hanya menerima penarafan dua-bintang, dan Euro NCAP gusar dengan perlindungan kemalangan untuk penumpang dewasa dan kanak-kanak muscle car berkenaan, serta bimbang dengan kelengkapan keselamatan yang tidak mencukupi pada model pasaran Eropah ini.

Ford Mustang direka untuk memberikan keputusan yang baik pada pelbagai ujian-ujian pengguna di Amerika, tetapi hanya diberikan sedikit peningkatan pada model pasaran Eropah iaitu untuk undang-undang keselamatan pejalan kaki. Sistem Amaran Pelanggaran hadapan pada kereta ini juga tidak padankan bagi model pasaran Eropah.

Pada ujian offset bahagian hadapan, beg udara hadapan untuk pemandu dan penumpang mengembang secara tidak mencukupi untuk melindungi penumpang hadapan. Manakala pada ujian pelanggaran penuh hadapan, ketiadaan pre-tensioner dan pengehad beban pada tali pinggang keledar belakang menyebabkan penumpang belakang boleh tergelincir dari tali pinggang keledar berkenaan, seterusnya boleh menyebabkan risiko tinggi untuk kecederaan abdomen ketika kemalangan sebenar.

Ketika ujian pelanggaran sisi pula, kepala patung ujian kanak-kanak berumur sepuluh tahun dalam kereta berkenaan telah terkena bahagian kemasan dalaman, di bawah beg udara tirai sisi. Ketua setiausaha Euro NCAP Michiel van Ratingen berkata, kesemua faktor ini menjadi kebimbangan mereka dan mempunyai pendapat yang kuat terhadapnya.

“Ford tidak menjangkakan Euro NCAP untuk menguji Mustang dan memilih untuk tidak memadankan teknologi keselamatan yang sama di Amerika untuk pelanggannya di Eropah, serta diberikan pada kereta sport lain untuk perkara tersebut. Sikap sebegini terhadap keselamatan bakal menyusahkan pelanggan Ford, sama ada mereka membeli muscle car berkuasa tinggi atau kereta keluarga biasa,” kata beliau.

Menurut Ford, Mustang versi facelift yang bakal menerjah pasaran tahun ini akan dibekalkan dengan Bantuan Pra-Pelanggaran dan Bantuan Kekal Laluan sebagai ciri standard. Euro NCAP menjangkakan akan menguji model yang dikemaskini berkenaan apabila ia mula mendarat di Eropah kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required