Volvo Malaysia sasar lima lagi pasaran eksport untuk tahun 2017 – akan dimulakan dengan model SUV XC90

Volvo Malaysia sasar lima lagi pasaran eksport untuk tahun 2017 – akan dimulakan dengan model SUV XC90

Tahun ini, Volvo Car Manufacturing Malaysia mempunyai perancangan untuk mengembangkan lagi pasaran eksport mereka ke lima negara baharu iaitu Vietnam, Myanmar, Filipina, Indonesia dan Taiwan. Perkara ini diberitahu oleh pengarah urusan Volvo Car Manufacturing Malaysia, Fredrik Karlsson.

Dalam laporan yang dikeluarkan oleh Bernama, Karlsson mendedahkan bahawa langkah itu hadir selepas penstrukturan semula kilang mereka di Shah Alam berjumlah RM20 juta, seterusnya membolehkan syarikat meningkatkan jumlah pengeluaran kepada 5,000 buah kenderaan setiap tahun. Ini juga adalah sebahagian daripada pelan pengembangan perniagaan awal 2020 Volvo Car Manufacturing Malaysia.

“Kami akan mulakan eksport kenderaan pada pertengahan tahun (selepas kilang tersebut lengkap), bermula dengan model SUV mewah XC90 dan diikuti oleh model baharu menjelang akhir tahun,” kata beliau. Karlsson turut menambah bahawa Volvo mempunyai sasaran untuk meningkatkan kapasiti kilangnya sebanyak 50 peratus daripada jumlah sekarang sebanyak 1,500 buah kenderaan, diikuti 50 peratus lagi tahun hadapan.

Pada masa sekarang, 60 peratus daripada jumlah pengeluaran keseluruhan adalah untuk pasaran domestik, manakala selebihnya adalah untuk dieksport ke Thailand. “Pada tahun sebelum ini, keadaan adalah sebaliknya. Tetapi kerana Thailand menghadapi kesukaran (kelembapan ekonomi dan cuaca buruk) pada tahun lepas, jumlah pengeluaran kami juga berkurangan,” tambah Karlsson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required