Proton Iriz dibuka tempahan di Indonesia – hanya 1.3 standard, di bawah RM67k, dilancarkan 18 Feb ini

Proton Iriz dibuka tempahan di Indonesia – hanya 1.3 standard, di bawah RM67k, dilancarkan 18 Feb ini

Sudah hampir dua tahun Proton merencana untuk membawa masuk model Iriz ke pasaran Indonesia, baru kini ia dapat direalisasikan. Malah tempahan bagi Iriz telah pun dibuka dan dijangka dilancarkan pada 18 Februari ini, menurut Auto Bild Indonesia.

Walau bagaimana pun, hanya satu varian sahaja yang akan ditawarkan buat masa ini iaitu model standard 1.3 yang dijanakan oleh enjin 1.3 liter VVT dengan kuasa 94 hp pada 5,750 rpm dan tork 120 Nm pada 4,000 rpm, dipadankan sama ada dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT. Ia dijangka akan dijual di bawah Rp 200 juta (RM66,700), dan bersaing dengan Perodua Myvi (dengan logo Daihatsu Sirion di sana), yang berharga dari Rp 162.5 juta (RM54,200).

Menjelaskan tentang ketiadaan model varian tertinggi 1.6 liter untuk pasaran di sana, ketua serantau bagi Proton ASEAN International (bahagian jualan) Shahidin Sahamid berkata, “Kami melihat skim cukai di Indonedia, di mana kenderaan dengan kapasiti enjin melebihi 1.5 liter melibatkan cukai yang lebih tinggi. Justeru kami melancarkan model 1.3 liter terlebih dahulu.”

Model spesifikasi Indonesia ini lebih seiras dengan yang dipasarkan di sini, didatangkan dengan lampu utama projektor, roda 14-inci, lampu belakang LED, pemegang pintu dan perumah cermin sisi berwarna hitam. Di dalamnya, ia juga dipadankan dengan tempat duduk balutan fabrik dan unit utama dua-DIN bersama sambungan Bluetooth. Bagi aspek keselamatan, ia dilengkapi dengan dua beg udara, ABS dengan EBD bersama bantuan brek dan kawalan kestabilan, yang tidak ditawarkan oleh model pesaingnya di sana.

GALERI : Proton Iriz 1.3 standard MT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required