GALERI: Peugeot 208 GTi 2017 – harga belum didedah, kini 208 hp/300 Nm dan beberapa elemen digugurkan

GALERI: Peugeot 208 GTi 2017 – harga belum didedah, kini 208 hp/300 Nm dan beberapa elemen digugurkan

Seperti yang pernah diuar-uarkan sebelum ini, Peugeot 208 GTi 2017 bakal dilancarkan tidak lama lagi, mungkin pada hujung bulan ini atau pun Mac depan. Malah Nasim juga masih merahsiakan harga bagi model facelift ini, namun dijangkakan tidak begitu banyak beza dengan model sebelumnya yang diperkenalkan pada hujung tahun 2014 iaitu sekitar RM140k.

Walau bagaimana pun, dengan keadaan ringgit yang agak lemah dalam pertukaran mata wang asing pada masa ini, jika Nasim berjaya mengekalkan harganya di sekitar RM140k, maka ia satu pencapaian bagi syarikat ini, memandangkan kebanyakan pengeluar kenderaan membuat keputusan untuk menaikkan harga bagi model sedia ada dan juga model baharu dalam pasaran tempatan.

Bagi model facelift 208 GTi ini, rekaan gril dan bampar hadapan sama seperti model standard, namun disertakan dengan lampu belakang LED baharu dengan lampu arah “lion claw”. Manakala lampu utama spesifik-GTi dengan indikator LED bentuk-C dan roda aloi dwi-tona “Carbone” 17-inci dikekalkan, sementara kekemasan merah pada gril pula kini didatangkan dalam jaluran ringkas terletak di bahagian bawah gril.

Walau bagaimana pun, elemen yang ada pada model sebelum ini iaitu bumbung matahari, pengesan parkir hadapan dan parkir automatik telah digugurkan untuk 208 GTi 2017. Manakala tayarnya juga telah ditukar iaitu dari Pilot Exalto 2 ke Pilot Sport 3.

Manakala bagi bahagian kabinnya, kekemasan dekorasi merah pada model terdahulu telah digantikan dengan elemen hitam berkilat (piano black). Begitu juga dengan pemegang pintunya menerima jaluran merah yang sama dengan model 30th Anniversary Edition (kini dipanggil 208 GTi oleh Peugeot Sport tetapi tidak akan dipasarkan di sini). Namun bagi model facelift ini, ia telah ditambah dengan elemen mod ECO bersama fungsi start/stop automatik.

Penjana kuasanya juga masih dikekalkan iaitu enjin 1.6 liter THP turbo empat-silinder, tetapi telah ditambahkan dengan jumlah kuasa serta torknya sebanyak 8 hp dan 25 Nm menjadi 208 hp dan 300 Nm, iaitu sama output dengan 30th Anniversary Edition. Malah transmisi manual enam-kelajuan turut dikekalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required