Pagani Huayra Roadster – kuasa 764 hp, 1,000 Nm tork

Pagani Huayra Roadster – kuasa 764 hp, 1,000 Nm tork

Enam tahun selepas pengenalan Pagani Huayra coupe, pengeluar supercar dari Itali itu memperkenalkan pula Huayra Roadster. Menggunakan enjin Mercedes-AMG M158 5,980 cc twin turbo V12 kereta ini boleh menghasilkan sehingga 764 hp pada 6,200 rpm dan 1,000 Nm tork pada 2,400 rpm.

Jumlah kuasa yang tinggi ini menjadikan Huayra Roadster lebih berpotensi berbanding Pagani paling berkuasa iaitu Huayra BC dengan 750 hp. Huayra Roadster mempunyai berat kering 1,280 kg, dan menurut pengeluarnya, ia 80 kg lebih ringan berbanding Huayra Coupe.

Walaupun peningkatan kuasa datang daripada kapasiti enjin yang sama, bahagian pengecas turbo enjin telah direka semula untuk memberikan “tindak balas lebih cepat tanpa kelambatan,” dan enjin tersebut secara keseluruhannya menurut Pagani, memenuhi tahap emisi Euro 6b dan CARB.

Kuasa yang terhasil dihantar ke roda belakang melalui kotak gear tujuh kelajuan, klac tunggal keluaran X-Trac, bersama synchroniser karbon baru, dan diletakkan melintang, lengkap bersama differential kawalan elektronik. Menurut Pagani, tetapan ini adalah 40 peratus lebih ringan berbanding kotak gear klac berkembar yang sama.

“Ini adalah projek paling sukar pernah kami lakukan,” kata pengasas Pagani, Horacio Pagani berkenaan Huayra Roadster. Model roadster ini mempunyai ‘mulut’ yang lebih luas dan jelas, bersama lengkuk roda lebih lebar, roll bar yang direka semula dan bahagian dalam yang dinaik taraf.

Huayra Roadster ini dapat menjadi lebih ringan berbanding versi coupe hasil daripada pembangunan baru bahan komposit, atau lebih tepat lagi, campuran titanium dan gentian karbon. Kombinasi Carbo-Titanium dan Carbo Triax HP52 bukan sahaja menjadikan kenderaan ini lebih ringan, malah juga lebih tegap. Pagani menyatakan bahawa bahan ini lebih maju berbanding bahan yang digunakan pada kenderaan F1.

Pagani Huayra Roadster ditetapkan untuk membuat penampilan awam semasa Geneva Motor Show Mac ini. Harganya? Bermula daripada 2,280,000 euro (RM10,724,448) termasuk cukai; semua 100 unit yang akan dikeluarkan sudah ada pembeli yang berpotensi.

GALERI: Pagani Huayra Coupe

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required