GrabShare kini di Malaysia, tambang 30% lebih murah

GrabShare kini di Malaysia, tambang 30% lebih murah

Dalam perkembangan terbaru, aplikasi perkhidmatan perkongsian kenderaan Grabcar semalam memperkenalkan satu lagi produk baru sebagai lanjutan kepada perkhidmatan sedia ada, dikenali sebagai GrabShare. Pengguna kini boleh milih untuk berkongsi perjalanan Grabcar mereka bersama penumpang lain yang menuju arah destinasi yang sama.

Sebagai pulangan, tambang yang dikenakan kepada mereka akan diberikan potongan kadar tambang sehingga 30% daripada kebiasaannya. GrabShare sebelum ini dilancarkan di Singapura pada Disember 2016 dan menyaksikan perkhidmatan itu menerima peningkatan sehingga dua juta perjalanan dalam jarak keseluruhan 20 juta km dalam tempoh hanya dua bulan.

Menurut Grab, perkhidmatan baru ini telah berjaya menarik lebih ramai pengguna terhadap aplikasi yang disediakan terutama di kawasan bandar. Pendapatan bulanan pemandu juga secara puratanya meningkat 10% berbanding sebelumnya. Selain Singapura dan Malaysia, GrabShare kini turut ditawarkan di Filipina.

Menyedari pengguna di rantau Asia agak keberatan untuk berkongsi perjalanan mereka dengan orang lain yang tidak dikenali, ketua Grab Malaysia, Sean Goh menyifatkan sambutan di Singapura menunjukkan ramai pengguna yang sanggup memberi peluang dan mencubanya terlebih dahulu. Setelah mendapati ianya berkesan dan menjimatkan, pengguna akan terus menggunakannya.

Dengan memilih perkhidmatan ini di dalam aplikasi Grabcar sedia ada, sistem akan mengenalpasti penumpang lain yang berada satu arah atau berdekatan dengan anda bagi tujuan carpool. Mereka yang menempah hanya boleh membawa seorang lagi penumpang lain, dan hanya dua tempahan dibenarkan dalam satu-satu situasi. Maksudnya, maksimum hanya akan ada empat penumpang dalam satu kereta, dan maksimum hanya akan ada dua hentian sebelum anda tiba ke destinasi anda.

Direka dan dibangunkan di tiga pusat R&D Grab yang berada di Singapura, Seattle dan Beijing, algoritma padanan GrabShare akan menentukan sistem akan mengambil kira kedudukan pemandu terdekat, masa perjalanan, pertindihan laluan pelanggan dan keadaan trafik sebelum mencadangkannya kepada pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required