Honda Civic Type-R generasi baharu bakal dilancarkan untuk peringkat global di Geneva Motor Show 2017

honda-civic-type-r-prototype-1-bm

Akhirnya, Honda mengesahkan generasi baharu Civic Type-R dalam bentuk produksi sebenar bakal membuat kemunculan sulungnya di Geneva Motor Show tahun ini, yang akan berlangsung pada bulan hadapan.

Honda juga telah mengumumkan model generasi baharu ini akan menggunakan enjin 2.0 liter petrol VTEC Turbo yang diambil dari Type-R FK2 sebelum ini (306 hp/400 Nm) tetapi diperkemaskinikan dan Honda mendakwa ia “dibina untuk memberikan pemanduan yang paling mengujakan dalam segmen hot-hatch“. Walau bagaimanapun angka sebenar kuasa yang dihasilkan belum lagi didedahkan, manakala kotak gear enam-kelajuan manual sah digunakan untuk model baharu ini.

Civic Type-R ini juga sah akan diproduksi di kilang Honda Swindon, UK, kilang yang sama memproduksi Civic Type-R sebelum ini dan juga Civic Hatchback generasi terbaharu, bermula pada musim panas 2017.

honda-civic-type-r-prototype-3-bm

Model generasi baharu ini akan dimport ke seluruh Eropah dan juga pasaran-pasaran lain termasuk Jepun dan Amerika Syarikat. Bagi pasaran Amerika Syarikat juga, ini merupakan kali pertama Civic Type-R dijual pada pasaran berkenaan secara rasmi.

Versi prototaip hot-hatch pacuan roda hadapan ini telah pun membuat kemunculan sulungnya pada Paris Motor Show tahun lalu, dan dilihat hampir ke bentuk produksi sebenar. Berbanding Civic Hatchback standard, versi lebih buas ini diberikan bampar baharu, roda lebih besar, angkup brek Brembo, sayap belakang lebih agersif serta tiga tip ekzos yang ditempatkan pada bahagian tengah diffuser belakang.

Menurut Honda, Type-R dibina bersama Civic Hatchback generasi terbaharu, dengan “kelebihan bersama pada dinamik dan penghalusan pada kedua-dua model.” Ini mungkin termasuk sistem penyerap hentak adaptif yang ditawarkan pada varian tertinggi Civic Hatchback di Eropah. Perincian sepenuhnya Civic Type-R generasi baharu ini akan kami bawakan setelah ia didedahkan dalam masa sebulan dari sekarang.

GALERI: Honda Civic Type-R Prototype

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required