SPYSHOT: Volvo S90 T6 AWD R-Design ditemui di M’sia – versi dengan pakej prestasi berkuasa 320 hp

SPYSHOT: Volvo S90 T6 AWD R-Design ditemui di M’sia – versi dengan pakej prestasi berkuasa 320 hp

Sekali lagi, Volvo S90 ditemui atas jalan di Malaysia dan kali ini, gambar model yang akan memberi saingan kepada Mercedes-Benz E-Class dan BMW 5 Series ini dapat ditangkap oleh pembaca paultan.org, Wong Dee Lern di Lebuh Raya Persekutuan.

Kereta berwarna biru yang ditemui ini adalah berbeza dengan unit yang dilihat pada bulan Ogos tahun lalu, kerana ia adalah lengkap dengan pakej R-Design (juga ditawarkan pada model wagon V90), dengan bampar (depan dan belakang) dan muncung ekzos baru, kemasan hitam, lampu kabus pada spoiler, cermin sisi dengan kemasan brushed aluminium dan gril yang unik.

Turut termasuk dalam pakej ini adalah rim diamond-cut lima cabang berwarna hitam mati dan kelihatan seperti mempunyai saiz 19 inci. Warna biru yang digunakan itu dinamakan sebagai Bursting Blue Metallic. Selain penampilan, R-Design Package juga datang dengan peningkatan casis seperti spring dan penyerap yang lebih keras, serta kedudukan yang lebih rendah (suspensi jenis udara juga disediakan untuk pasaran tertentu).

SPYSHOT: Volvo S90 T6 AWD R-Design ditemui di M’sia – versi dengan pakej prestasi berkuasa 320 hp

Pada bahagian dalam, peningkatan yang diberikan sepatutnya termasuk kemasan berwarna perak, pedal dan alas kaki baru, pakej lampu, tempat duduk lebih sporty dan roda stereng R-Design.

Unit yang ditemui ini juga mempunyai lencana T6 pada penutup butnya, menandakan ia menggunakan enjin empat silinder 2.0 liter Supercharge Turbo yang berkemampuan 320 hp dan 400 Nm tork. Kuasa ini disampaikan kepada semua empat tayar melalui transmisi automatik lapan kelajuan Geartronic.

Tarikh perasmiannya masih lagi belum diketahui, tetapi pengarah urusan Volvo Car Malaysia, Lennart Stegland ada memberitahu bahawa model sedan eksekutif ini akan tiba pada tahun 2017. Beberapa unit awal akan diimport sepenuhnya manakala unit seterusnya akan dipasang di Malaysia (CKD), iaitu di kilang syarikat itu di Shah Alam, yang juga memasang model XC90 T8 Twin Engine.

Selain T6 AWD yang dinyatakan tadi, enjin lain yang berkemungkinan diguna pada S90 adalah termasuk T8 Twin Engine. Varian yang akan ditawarkan pula masih belum diketahui dan di pasaran lain, S90 mempunyai varian Kinetic, Momentum dan Inscription. Pengedar tempatan juga ada memberi petanda bahawa V90 akan menyertai S90 dalam pilihan spesifikasi yang hampir sama.

GALERI: Pakej Volvo R-Design untuk S90 dan V90

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required