Proton Iriz secara rasmi dilancarkan di Indonesia – dua varian 1.3L, harga antara RM58k hingga RM62k

Proton Iriz secara rasmi dilancarkan di Indonesia – dua varian 1.3L, harga antara RM58k hingga RM62k

Proton melalui anak syarikat milik penuhnya di Indonesia, PT PROTON Edar Indonesia telah pun melancarkan secara rasmi Proton Iriz di pusat beli-belah FX Sudirman, Senayan Sabtu lalu. Proton Iriz telah dipamerkan di pusat membeli-belah tersebut sejak 16 Februari lalu akan terus dipamerkan sehingga 22 Februari ini

Ia dirasmikan oleh Dato’ Ahmad Fuaad Kenali, Ketua Pegawai Eksekutif PROTON dengan kehadiran Dato’ Madani Sahari, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia, Mohd Khalid Yusof, Pengarah Transformasi dan Ketua Jualan Antarabangsa, PROTON, Naim Abdul Rahman, Penasihat MATRADE di Kedutaan Malaysia di Indonesia dan Yanuarto Widihandono, Setiausaha Agung Institut Otomotif Indonesia.

Ia ditawarkan dengan dua varian berbeza untuk pasaran Indonesia iaitu 1.3L MT Standard dan 1.3L CVT Standard, masing-masingnya berharga IDR 175, 250,000 (RM58,391.24) dan IDR 185,283,000 (RM61,734.12). Ia dijanakan oleh enjin 1.3 liter VVT dengan kuasa 94 hp pada 5,750 rpm dan tork 120 Nm pada 4,000 rpm, bersama kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT.

Setelah acara pra-tonton dan pandu uji bersama media diadakan pada 9 Februari lalu di Sentul, Bogor, PEI tertarik untuk memperkenalkan secara rasmi hatchback kompak yang terkini bagi segmen kereta City Car kepada para pengguna di Jakarta dan pada 19 Februari lalu di Makassar, Sulawesi.

Proton Iriz secara rasmi dilancarkan di Indonesia – dua varian 1.3L, harga antara RM58k hingga RM62k

Indonesia merupakan negara kedua di luar Malaysia selepas Brunei untuk mengimport kereta bersaiz menarik dengan ciri-ciri keselamatan yang menyeluruh (fun-in-size, big-on-safety) ini. Lebih menarik lagi, kereta ini dilengkapi pelbagai ciri keselamatan yang canggih untuk melengkapkan pemanduan dan pengendalian Proton yang tersendiri.

Model spesifikasi Indonesia ini lebih seiras dengan yang dipasarkan di sini, didatangkan dengan lampu utama projektor, roda 14-inci, lampu belakang LED, pemegang pintu dan perumah cermin sisi berwarna hitam. Di dalamnya, ia juga dipadankan dengan tempat duduk balutan fabrik dan unit utama dua-DIN bersama sambungan Bluetooth.

Ia didatangkan dalam tujuh pilihan warna menarik iaitu Cotton White, Midnight Black, Sterling Silver, Atlantic Blue, Graphite Grey, Citrus Green dan Fire Red.

“Proton Iriz agak lengkap dengan segi ciri-ciri keselamatan. Kedua-dua varian dilengkapi ciri-ciri keselamatan aktif dan pasif. Malah, Iriz merupakan satu-satunya hatchback kompak pada segmen City Car di bawah IDR350 juta yang dilengkapi Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC).”

Proton Iriz secara rasmi dilancarkan di Indonesia – dua varian 1.3L, harga antara RM58k hingga RM62k

“Ditambah pula dengan kawalan cengkaman, ABS dengan EBD, bantuan brek, kawalan cerun (HHA) dan sistem peringatan tali pinggang keledar (SBR), ciri-ciri keselamatan sebegini biasanya ditemui dalam kereta mewah jenis premium. Malah ia turut menerima penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP,” ujar Fuuad.

Tambahnya lagi, Indonesia merupakan pasaran yang penting untuk Proton. Bukan sahaja dapat mengekalkan hubungan teguh G2G sebagai ahli-ahli yang mengasaskan pertubuhan ASEAN, tetapi kita juga berkongsi pelbagai persamaan daripada segi budaya, rakyat, bahasa dan keadaan cuaca.

Mengenai anak syarikatnya ini, Fuuad berkata, “PEI mempunyai sejumlah 25 rangkaian jualan dan perkhidmatan selepas jualan di Indonesia. Dari segi perkhidmatan selepas jualan, kami mempunyai 24 cawangan pusat servis di lokasi-lokasi strategik sekitar Pulau Jawa, Kalimantan, Sumatera dan Sulawesi, dan lapan buah cawangan terletak sekitar daerah Jabodatek. Semua keperluan penyelenggaraan kereta disediakan kesemua pusat servis kami.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required