Chevrolet Camaro ZL1 1LE 2018 – sedia untuk litar

Chevrolet Camaro ZL1 1LE 2018 – sedia untuk litar

Ini adalah Chevrolet Camaro ZL1 1LE 2018. Rupanya sahaja sudah cukup ganas, dan menurut pengeluarnya iaitu Chevrolet, di sebalik rupa ini tersembunyi Camaro yang paling dekat dengan spesifikasi litar, seterusnya meletakkan satu tahap prestasi yang baru.

Ia juga adalah Camaro paling pantas, dinaik taraf menggunakan formula 1LE yang fokus kepada pemanduan di litar. Ini boleh dilihat dengan penggunaan suspensi jenis perlumbaan, panel-panel aerodinamik dan tayar Goodyear Eagle F1 Supercar 3R (untuk musim panas sahaja) pada ZL1 1LE. Enjin pula masih lagi menggunakan unit 6.2 L V8 supercharged LT4 650 hp dan kotak gear manual enam kelajuan.

“Pakej 1LE yang fokus kepada pemanduan litar ini menawarkan tahap prestasi progresif pada barisan kenderaan Camaro, daripada V6 1LE kepada SS 1LE. Walaubagaimanapun, dengan ZL1 1LE ini, anjakannya lebih besar – ini adalah Camaro paling hebat untuk pemanduan di litar,” kata ketua jurutera Camaro, Al Oppenheiser.

Menurut General Motors, semasa dalam ujian, Camaro ZL1 1LE baru ini mencatat masa tiga saat lebih pantas daripada ZL1 Coupe standard dalam litar ujian Milford mereka sepanjang 4.7 km dan mempunyai 18 selekoh. Prestasi litar kenderaan ini juga diperbaiki, hasil daripada empat aspek utama iaitu aerodinamik, suspensi boleh laras, roda/tayar dan pengurangan berat.

Kelengkapan aerodinamik baru yang pada kenderaan ini adalah termasuk sayap belakang gentian karbon, deflector dan dive plane khas pada bahagian hadapan untuk menghasilkan daya tolakan ke bawah, seterusnya menjadikan kenderaan lebih melekat di atas jalan dan lebih laju.

Camaro ZL1 1LE menampilkan penggunaan penyerap Multimatic DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve) serba ringan daripada kenderaan lumba. Ketinggian bahagian hadapan boleh dilaras dengan penyerap ini, dan ia digunakan bersama plet camber boleh laras baru. Stabiliser bar belakang juga menyediakan pelarasan tiga tahap. Semua komponen direka supaya boleh ditukar dengan pantas di atas litar dan boleh ditukar kepada tetapan jalan biasa apabila habis sesi di litar.

Chevrolet Camaro ZL1 1LE 2018 – sedia untuk litar

Rim aluminium diperkuat serba ringan pada ZL1 1LE adalah satu inci lebih lebar tetapi diameternya berkurang satu inci, hadapan dan belakang berbanding rim standard ZL1. Ia dipadankan dengan tayar Goodyear Eagle F1 Supercar 3R yang mampu memberikan cengkaman lateral 1.10g dan boleh panas dengan lebih cepat. Lebar permukaan yang mencengkam jalan meningkat 10 peratus daripada ZL1 standard tetapi padanan rim dan tayarnya lebih 3.3 kg pada setiap penjuru.

Turut menyumbang kepada pengurangan berat adalah cermin belakang lebih nipis dan tempat duduk belakang tidak boleh dilaras, menjadikan keseluruhannya 27 kg lebih ringan berbanding ZL1 Coupe standard. Turut diberi adalah brek Brembo angkup berwarna merah dengan logo 1LE. Kelengkapan standard lain pada ZL1 1LE adalah pengawal suhu dua zon, sistem audio Bose serta pemanas pada tempat duduk hadapan dan stereng.

GALERI: Chevrolet Camaro ZL1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required