Jentera perlumbaan sebenar Lexus RC F GT3 bakal membuat penampilan di Geneva Motor Show 2017

Jentera perlumbaan sebenar Lexus RC F GT3 bakal membuat penampilan di Geneva Motor Show 2017

Lexus RC F yang di bina untuk pelbagai perlumbaan di seluruh dunia – Lexus RC F GT3 – bakal membuat kemunculan pada Geneva Motor Show 2017 yang bakal berlangsung bulan ini. Jentera berkenaan akan ditampilkan tanpa sebarang livery perlumbaan, dan mendedahkan sebahagian besar badannya yang dibina menggunakan material gentian karbon.

Berbanding model jalan raya biasa, RC F GT3 menampilkan kit aero yang jauh lebih agresif termasuk spoiler dan splitter pada bahagian hadapan, kit badan lebih lebar, serta sayap dan diffuser belakang bersaiz gergasi.

Di Amerika, RC F GT3 bakal berlumba dalam kelas GTD pada siri perlumbaan Kejuaraan WeatherTech SportsCar di bawah seliaan pasukan 3GT Racing. Di Jepun pula, dua buah jentera ini bakal berlumba dalam kelas GT300 pada Kejuaraan Super GT, dikendalikan oleh pasukan LM Corsa. Manakala di Eropah, ia akan berlumba pada siri perlumbaan GT3 bersama dua pasukan berbeza iaitu Farnbacher Racing dan Emil Frey Racing.

Jentera perlumbaan sebenar Lexus RC F GT3 bakal membuat penampilan di Geneva Motor Show 2017

Pembinaan jentera ini diasaskan dari model standard RC F, dijana enjin 5.4 liter V8 berkuasa lebih dari 500 hp (versi biasa dijana oleh enjin 5.0 liter V8 berkuasa 467 hp/527 Nm). Kuasa dihantar ke gandar belakang menerusi kotak gear enam-kelajuan sequential. Ia juga dibina lebih ringan dengan berat keseluruhan 1,300 kg, berbanding model standard dengan berat 1,795 kg.

Selain dari maklumat ini, tiada lagi perincian lain yang didedahkan oleh Lexus. Lexus RC F GT bakal muncul ke pentas di Geneva bersama model baharu LS 500h yang turut membuat kemunculan sulungnya pada peringkat global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required