Volkswagen Tiguan Allspace bakal tiba ke Eropah

Volkswagen Tiguan Allspace bakal tiba ke Eropah

Selepas diperkenalkan di Amerika Syarikat, Volkswagen Tiguan Allspace kini bakal tiba pula ke pasaran Eropah, selepas ia ditampilkan di Geneva Motor Show. Tiguan Allspace ini diposisikan antara Tiguan biasa dengan Toureg, dan ia boleh dibina sama ada dengan konfigurasi lima- atau tujuh-tempat duduk.

Bagi pasaran Eropah, Tiguan Allspace ini bakal dipadankan dengan enam enjin yang mematuhi Euro 6, daripada barisan penjana kuasa petrol TSI hingga ke diesel TDI. Kuasa yang mampu dihamburkan daripada barisan enjin pengecas turbo empat-silinder suntikan-terus adalah dari 150 PS hingga 240 PS.

Semua model, yang dipadankan dengan enjin TSI dan TDI boleh menghasilkan sekurang-kurangnya 150 PS, dengan sistem pacuan semua-roda 4Motion dan 4Motion Active Control secara standard, bersama kotak gear dwi-klac. Pelanggan juga boleh memilih pacuan semua-roda dengan kos tambahan.

Berkenaan dengan dimensi, Tiguan Allspace adalah 215 mm lebih panjang berbanding Tiguan biasa (4,701 mm) dan tambah 109 mm bagi jarak rodanya (2,790 mm). Malah penggayaannya telah dipertingkatkan bagi menyesuaikannnya dengan nisbah yang lebih besar disebabkan pintu belakang yang direka semula dengan lebih panjang, malah telah menaikkan kedudukan bonetnya di atas gril radiator. Sebagai pilihan, “pakej off-road” turut ditawarkan untuk SUV ini, termasuk menambah pelindung di bawah badan dan seksyen hadapan baharu (sudut pendekatan ditingkatkan sebanyak tujuh darjah).

Disebabkan pertambahan pada saiz kerangka yang lebih panjang, Tiguan Allspace ini turut memberikan kapasiti ruang storan yang lebih besar berbanding Tiguan biasa. Bagi versi lima-tempat duduk, Tiguan Allspace menawarkan ruang penyimpanan barangan sehingga 760 liter, iaitu lebih 145 liter berbanding model jarak-roda yang lebih pendek. Sekiranya tempat duduk barisan kedua dibaringkan sepenunya, kapasiti ruangan storan mampu mencecah sehingga 1,920 liter.

Bagi versi tujuh-tempat duduk pula (5+2), ia mampu memberikan sehingga 230 liter bagi ruang kapasiti, dan jika tempat duduk barisan ketiga dibaringkan sebenuhnya, ia mencapai 700 liter. Sekiranya dua barisan belakang tersebut dibaringkan sepenuhnya, ia mencapai sehingga 1,775 liter bagi ruang storan.

Bahagian kabinnya pula tidak banyak perubahan berbanding Tiguan biasa, dan Volkswagen menawarkan tiga varian iaitu Trendline, Comfortline dan Highline. Bergantung pada pilihan, pelanggan akan menerima sistem Kawalan Penjagaan Udara tiga-zon, operasi tanpa kunci, material kulit upholstery, sistem infotainmen Composition Colour dengan lapan-pembesar suara dan banyak lagi.

Bagi varian Trendline, ia didatangkan dengan Bantuan Hadapan secara standard, termasuk Brek Kecemasan Bandar (dengan pemantauan pejalan kaki) dan Bantuan Lorong secara standard. Sementara varian tertinggi pula bakal menerima Park Pilot, kawalan kelajuan adaptif dan Bantuan Kesesakan Trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required