Porsche 911 GT3 kini dengan 500 hp, transmisi manual

Porsche 911 GT3 kini dengan 500 hp, transmisi manual

Selain Panamera Sport Turismo, Porsche juga telah menggunakan Geneva Motor Show 2017 untuk memperkenalkan Porsche 911 GT3 baru. Kereta sports yang membawa banyak teknologi litar ini sekarang menggunakan badan 991 facelift dan dinaik taraf untuk menghasilkan lebih kuasa dan pilihan yang menggembirakan pemandu tegar.

Ini kerana selain transmisi klac berkembar PDK tujuh kelajuan standard, GT3 baru juga ditawarkan dengan kotak gear manual enam kelajuan, diambil daripada model edisi terhad 911 R.

Enjin yang dipadankan padanya juga adalah baru – 4.0 liter (sebelum ini 3.8 liter) N/A enam silinder yang diambil daripada model GT3 RS dan 911 R. Ia mampu menghasilkan 500 hp pada 8,250 rpm dan 460 Nm tork pada 6,000 rpm. Bahagian dalam yang diperbaik juga membolehkan GT3 baru ini mencapai kitaran (rpm) lebih tinggi – sehingga 9,000 rpm.

Porsche 911 GT3 kini dengan 500 hp, transmisi manual

Apabila dilengkapi kotak gear PDK, kereta ini mencatat berat 1,430 kg dan boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 3.4 saat – 0.1 saat lebih pantas berbanding model sebelum ini – sebelum mencapai kelajuan maksimum 318 km/j. Jika menggunakan kotak gear manual pula, beratnya turun menjadi 1,413 kg, tetapi lambat sekitar setengah saat untuk mencapai 100 kmj, pada 3.9 saat, tetapi mempunyai laju maksimum lebih tinggi – 319km/j.

Bahagian casis juga mendapat naik taraf untuk dinamik pemanduan yang lebih baik – ia duduk 25 mm lebih rendah berbanding Carrera S, dan seperti sebelum ini, terdapat active rear steering, tapak enjin dinamik dan locking rear differential.

Seperti juga 991 facelift yang alin, GT3 menerima beberapa perubahan pada bahagian luar, termasuk rekaan lampu hadapan baru dengan lampu siang LED empat penjuru, pemegang pintu bersepadu dan lampu belakang baru. Muka hadapan spesifik untuk GT3 ini juga diberikan sentuhan baru bagi menjadikannya lebih bersegi – sama juga dengan diffuser belakang – manakala salur udara juga ditambah pada penutup enjin di belakang. Sayap belakang gentian karbon juga adalah baru.

Porsche 911 GT3 kini dengan 500 hp, transmisi manual

Di dalam pula, GT3 dilihat menggunakan stereng gaya 918 Spyder yang lebih kecil, serta sistem informasi dan hiburan Porsche Communication Management (PCM), dan Connect Plus Module dengan sambungan Apple CarPlay. Turut diberikan adalah aplikasi Porsche Track App yang membolehkan pemandu merekod data pemanduan mereka.

GT3 baru juga datang secara standard dengan tempat duduk Sport Seats Plus bersama bonjolan untuk sokongan tambahan. Pembeli juga boleh memilih Adaptive Sport Seats Plus yang mempunyai pelarasan elektronik 18 tahap, kolum stereng kuasa dan fungsi simpanan memori, ataupun tempat duduk bucket gentian karbon yang tetap, tidak boleh dilaras.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required