Tamo Racemo, Racemo+ – kereta sport keluaran Tata

Tamo Racemo, Racemo+ – kereta sport keluaran Tata

Di Malaysia, jika disebut jenama Tata, pastinya ramai yang terbayang bas atau lori lama buatan India yang diasaskan dari model-model Mercedes-Benz, atau mungkin ramai yang mengenali trak pikap Tata Xenon. Bagi mereka yang belum mengetahui, Tata kini sebenarnya merupakan pemilik kepada jenama mewah dari British – Jaguar Land Rover.

Sebelum ini, Tata Motors memperkenalkan satu lagi jenama kenderaan iaitu Tamo yang akan bertindak sebagai pusat inovasi ke arah teknologi baharu, model perniagaan dan kerjasama bagi menetapkan penyelesaian mobiliti masa hadapan. Menerusi Geneva Motor Show tahun ini, Tamo sudah mula menunjukkan hasil kerja mereka dengan memperkenalkan Tamo Racemo dan Racemo+.

Racemo merupakan coupe dua pintu, dua tempat duduk yang disifatkan sebagai “diinspirasikan dari kereta lumba” oleh Tamo, manakala model Racemo+ pula merupakan versi perlumbaan sebenar. Kedua-dua model ini direka di Tata Motors Design Studio yang terletak di Turin, Itali.

Kedua-dua model ini hadir dengan reka bentuk asas yang sama menampilkan bumbung dengan rekaan dua buih, bonet yang panjang dengan ruang kemasukan udara lebar pada bahagian hadapan, tip ekzos pada bahagian tengah serta pintu yang dibuka seperti kepak rama-rama.

Tamo Racemo, Racemo+ – kereta sport keluaran Tata

Untuk membezakan antara keduanya, Racemo+ menerima pelbagai ciri seperti kereta lumba sebenar dengan kit aero pada hadapan dan belakang, splitter hadapan boleh laras dan diffuser serta spoiler pada bahagian belakang.

Masuk ke kabin, kedua-dua Racemo ini diberi imej seperti kereta lumba dengan tempat duduk bucket bersama tali pinggang keledar perlumbaan (opsyen untuk Racemo) dan juga kemasan dan suis-suis dengan warna terang. Tiga skrin LCD diletakkan di hadapan pemandu, berfungsi sebagai paparan instrumen.

Model-model ini dibina berasaskan struktur yang digelar MOFlex Multi-Material Sandwich (MMS) oleh Tamo, dengan menampilkan suspensi double wishbone pada keempat-empat sudut. Ia direka dengan dimensi 3,835 mm panjang, 1,810 mm lebar dan 1,208 mm tinggi, bersama jarak roda 2,430 mm.

Tiada perincian berkenaan berat keseluruhan diberikan, namun berdasarkan dimensinya dilihat agak kompak, boleh dijangka ia merupakan sebuah jentera yang agak ringan. Racemo dijana oleh enjin tiga-silinder 1.2 liter turbo berkuasa 190 PS pada takat 6,500 rpm dan tork maksima 210 Nm pada takat 2,500 rpm.

Tamo Racemo, Racemo+ – kereta sport keluaran Tata

Enjin aluminium berkenaan diletakkan pada bahagian tengah dan digandingkan bersama transmisi manual automated bersama pedal penukar gear. Tamo mendakwa gabungan ini membolehkan Racemo memecut dari kedudukan pegun hingga 96 km/j (0-60 bs/j) dalam masa kurang enam saat.

Racemo diberikan roda berlainan saiz pada hadapan dan belakang iaitu rim 17-inci dengan tayar 205/50R17 dihadapan dan rim 18-inci dengan tayar 235/45R18 di belakang. Dilaporkan hanya 250 unit Racemo yang akan dihasilkan. Tetapi jika anda tidak berjaya mendapatkan pada dunia realiti, model ini boleh dimuat turun secara percuma untuk digunakan dalam permainan video Forza Horizon 3.

Disebabkan ia wujud dalam dunia sebenar dan dunia digital, Tamo menyifatkan Racemo ini sebagai “kereta sport global pertama yang dibangunkan sebagai kereta ‘phygital'” oleh mereka.



GALERI: Tamo Racemo+

GALERI: Tamo Racemo

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required