DBKL perlu pertingkat kesedaran zon khas motosikal

DBKL perlu pertingkat kesedaran zon khas motosikal

Selepas pengenalan zon khas motosikal di tiga lokasi lampu isyarat disambut baik oleh pengguna, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagaimanapun diminta untuk merancang peningkatan lain, terutama mendidik pengguna jalan raya, bagi mencapai matlamat langkah berkenaan.

Tinjauan yang dilakukan oleh Bernama mendapati, masih ada segelintir penunggang motosikal yang tidak mematuhi penstrukturan semula peraturan lalu lintas dan masih samar-samar tentang fungsi zon khas berkenaan, yang diwarnakan dengan cat merah dan putih.

Warga kota yang ditemui memaklumkan, ramai penunggang motosikal masih keliru dengan pelaksanaan sistem berkenaan, menyebabkan mereka tidak berhenti dalam zon yang disediakan sebaliknya menunggu dalam kotak kuning biasa atau pada zon laluan pejalan kaki.

Pekerja kontrak, Sahfie Omar, 53, merasakan DBKL patut memasang lebih banyak papan tanda di zon-zon yang terlibat agar penunggang sedar terhadap peraturan baru itu. “DBKL patut adakan kempen agar orang awam tahun fungsi sebenar zon baru berkenaan. Ini sangat penting bagi keselamatan semua pengguna jalan raya,” ujarnya.

Peniaga, Abdul Rahman Asbari, 43, pula berpendapat langkah yang diambil oleh DBKL itu merupakan sesuatu yang bagus, tetapi perlu ditinjau oleh pihak berkuasa untuk memastikan penunggang motosikal mematuhinya. “Langkah ini bagus. Jika semua penunggang mematuhinya, keadaan trafik akan lebih teratur, dan mungkin tak akan ada lagi kes motosikal melanggar cermin sisi kereta,” tambahnya.

Pekerja agensi pelancongan, T. Sarah, 57 pula merasakan posisi zon berkenaan adalah tidak strategik. “Petak zon berkenaan sepatutnya diletak ditepi, bukan di depan,” jelasnya. “Penunggang motosikal masih perlu menyelit antara kenderaan lain untuk tiba di petak berkenaan yang berada di depan. Ia sama saja dengan keadaan sebelum ini.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required