SPYSHOT: Honda CR-V generasi kelima ditemui sedang diuji di M’sia – akan dilancarkan tahun ini?

SPYSHOT: Honda CR-V generasi kelima ditemui sedang diuji di M’sia – akan dilancarkan tahun ini?

Pada Majlis Honda Malaysia bersama media awal bulan ini, Honda Malaysia ada mengumumkan akan melancarkan dua lagi model tahun ini selain BR-V dan juga City facelift, yang kami jangkakan adalah Jazz Sport Hybrid dan juga CR-V generasi baharu. Nampaknya salah satu jangkaan tersebut kini berkemungkinan besar akan terjadi setelah pembaca kami, Kamal Kaiza terjumpa CR-V 2017 berkenaan sedang diuji di atas jalan raya awam berhampiran kilang Honda Pegoh, Melaka.

SUV berkenaan diuji dengan ‘kain selubung’ melindungi rupa sebenarnya, tetapi ia tetap boleh dikenali menerusi rim aloi dengan rekaan seperti turbin, enam jejari, berdiameter 18-inci. Rupa luaran CR-V 2017 pasaran Malaysia dijangka tidak jauh beza dengan versi pasaran Thailand yang bakal dilancarkan pada hujung bulan ini.

Bagi pasaran negara gajah putih berkenaan, CR-V hadir dengan dua pilihan enjin. Varian asas diberikan enjin 2.4 liter K24 DOHC i-VTEC empat-silinder petrol berkuasa 175 hp/225 Nm digandingkan bersama transmisi CVT Earth Dreams. Manakala varian tertinggi pula akan dijana enjin turbodiesel 1.6 liter N16 DOHC i-DTEC berkuasa 160 hp/350 Nm dipadankan dengan transmisi sembilan-kelajuan automatik dari ZF.

SPYSHOT: Honda CR-V generasi kelima ditemui sedang diuji di M’sia – akan dilancarkan tahun ini?

Walau bagaimanapun, kita di Malaysia mungkin tidak akan ditawarkan dengan kedua-dua enjin berkenaan, tetapi digantikan dengan enjin R20 pada CR-V sedia ada dan juga enjin 1.5 liter VTEC Turbo sama seperti Civic. Pasaran Amerika turut menerima versi 1.5 liter turbo tersebut dan menerima talaan kuasa lebih besar dari Civic iaitu 190 hp/243 Nm.

Pada bahagian luaran, model pasaran Thai adalah hampir seiras CR-V pasaran Amerika Syarikat, menampilkan lampu hadapan LED, yang dipadankan sekali dengan rekaan muka Solid Wing Face Honda. Ia juga menerima rim 18-inci sama seperti pada unit yang sedang diuji di Melaka ini.

Papan pemuka CR-V direka hasil evolusi dari papan pemuka Civic generasi kesepuluh dengan konsol tengah yang “terapung”, paparan skrin TFT LCD dan stereng tiga-jejari. Namun penukar gear jenis butang suis tidak akan ditawarkan di Malaysia memandangkan ia hanya dibina untuk model diesel sembilan-kelajuan sahaja, dan kita akan menerima tuil penukar gear konvensional.

Model pasaran Malaysia juga dijangka bakal menerima konfigurasi tujuh-tempat duduk sama seperti versi Thailand. Ciri lain yang turut diberikan pada model pasaran Thai termasuk sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin serta kunci automatik Walk Away, kemasan kayu, upholsteri kulit, suis cermin berkuasa satu sentuhan untuk semua pintu, serta penghawa dingin dua-zon lengkap dengan liang penghawa dingin sendiri untuk tempat duduk barisan kedua dan pada bahagian bumbung untuk barisan ketiga.

Ciri lain yang turut diberikan termasuk brek parkir elektronik dengan fungsi auto hold, sistem infotaimen Honda Display Audio dengan skrin tujuh-inci bersama hubungan Apple CarPlay serta Android Auto. Pintu tailgate berkuasa adalah ciri standard di Thai, manakala model varian tinggi turut menerima sistem bukaan handsfree menggunakan kaki.

Bagi ciri keselamatan, CR-V Thai hadir bersama ABS dengan EBD, brake assist, kawalan kestabilan (VSA) dan Agile Handling Assist (AHA) bersama Torque Vectoring pada operasi brek. Varian tertinggi turut menerima kamera titik buta LaneWatch dan Pemantau Perhatian Pemandu dan dijangka bakal menerima enam-beg udara. Manakala untuk sistem bantuan pemanduan Honda Sensing dan juga Adaptive Cruise Control mungkin tidak akan ditawarkan di Malaysia.

GALERI: Honda CR-V 2017 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required