Lotus Elise Sprint muncul lebih ringan, dua pilihan enjin; 1.6 liter 134 hp dan 1.8 liter supercharge 217 hp

Lotus Elise Sprint muncul lebih ringan, dua pilihan enjin; 1.6 liter 134 hp dan 1.8 liter supercharge 217 hp

Mungkin ada yang berpendapat Lotus Elise terakhir yang diperkenalkan tidak mungkin akan menjadi lebih ringan. Nampaknya tidak. Pengeluar kenderaan dari United Kingdom ini melakukan sesuatu yang menakjubkan apabila Elise Sprint diperkenalkan, dengan penggunaan lebih banyak bahan gentian karbon untuk menjadikannya lebih ringan.

Bahan serba ringan ini boleh ditemui pada bahagian panel hadapan, pelindung bumbung dan penutup enjin – yang mana apabila digabungkan bersama cermin belakang polycarbonate, berjaya mengurangkan sebanyak 6 kg. Pengurangan berat sama turut diperoleh dengan penggunaan tempat duduk lumba karbon, manakala bateri lithium-ion mengurangkan 9 kg lagi. Melengkapkan perubahan pada model ini adalah rim aloi yang 5 kg lebih ringan.

Terdapat juga perubahan lain yang dibuat bersama dengan keseluruhan keluarga Elise bagi tahun 2017, iaitu termasuk clamshell hadapan baru dengan bukaan lebih luas untuk radiator dan gril baru, yang secara keseluruhannya mengurangkan 8.7 kg lagi. Panel belakang juga direka semula dengan hanya dua perumah lampu, berbanding empat sebelum ini – lampu undur dan kabus dimasukkan sekali dan berjaya mengurangkan 0.3 kg.

Lotus Elise Sprint muncul lebih ringan, dua pilihan enjin; 1.6 liter 134 hp dan 1.8 liter supercharge 217 hp

Di dalam, Elise mendapat manfaat daripada penukar gear manual daripada model Exige Sport 350. Disesuaikan secara khas untuk kenderaan yang lebih kecil dan kurang kuasanya, bahagian ini adalah 1 kg lebih ringan dan memberikan penukaran gear yang lebih pantas dan tepat. Penambahan ini menjadikan barisan Elise 10 kg lebih ringan apabila dibandingkan dengan setiap spesifikasi yang sama sebelum ini.

Lebih banyak lagi penjimatan berat yang boleh didapati dengan barangan pilihan lain termasuk sill cover gentian karbon yang 0.8 kg lebih ringan dan 10 mm lebih kurus, serta cakera brek hadapan yang 4 kg lebih ringan. Bersama dengan 26 kg pengurangan berat pada Sprint, kesemua barangan ini boleh mengurangkan 41 kg lagi, seterusnya menjadikan berat Elise paling ringan ini hanya 798 kg.

Perubahan lain yang diberikan pada Elise ini membantu menghasilkan daya tolakan ke bawah yang lebih seimbang pada keseluruhan kereta, dengan terdapat lapik getah di bahagian bawah kenderaan dan roda hadapan mengubah pergerakan udara di bawah kereta untuk mengurangkan rintangan dan meningkatkan stabiliti, seperti juga diffuser vane belakang.

Lotus Elise Sprint muncul lebih ringan, dua pilihan enjin; 1.6 liter 134 hp dan 1.8 liter supercharge 217 hp

Pada bahagian dalam, terdapat panel meter dengan grafik yang lebih mudah dibaca, manakala sistem hiburan dan informasinya kini boleh didapati dengan pilihan yang mempunyai sambungan iPod dan Bluetooth. Pilihan lain yang disediakan adalah balutan Alcantara pada roda stereng, corong pendingin hawa dan side sill.

Kedua-dua Elise Sport standard dan Sprint ditawarkan dalam pilihan dua enjin daripada Toyota iaitu unit empat silinder N/A 1.6 liter 134 hp/ 160 Nm, dan 1.8 liter supercharge 217 hp/ 250 Nm. Bagi yang menggunakan enjin 1.8 liter tersebut, ia turut menggunakan sistem ekzos baru untuk tahun 2017.

Bahagian suspensi terdiri daripada jenis double wishbone di semua penjuru, dengan terdapat anti-roll bar hadapan, penyerap Bilstein prestasi tinggi dan spring coaxial Eibach. Brek yang digunakan pula adalah jenis angkup piston berkembar AP Racing di hadapan dan angkup Brembo satu piston di belakang. Semua model juga didatangkan secara terus dengan sistem kawalan kestabilan yang boleh ditutup.

Elise baru sudah boleh ditempah, dan penghantarannya akan bermula awal bulan April. Jika itu masih tidak mencukupi, Elise Cup 250 yang lebih berkuasa akan diperkenalkan pula pada bulan Mei 2017, dengan pembaharuan yang dapat mengurangkan beratnya sehingga 23 kg berbanding dengan model terdahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required