SPYSHOT: Mercedes-AMG GT empat pintu kini diuji

SPYSHOT: Mercedes-AMG GT empat pintu kini diuji

Kereta konsep Mercedes-AMG GT empat pintu baru sahaja membuat penampilan di Geneva Motor Show awal bulan ini, dengan membawa jenama EQ Power+, bersama enjin hibrid berprestasi tinggi, yang didapati daripada kereta lumba Mercedes-AMG W08 F1.

Kebanyakan bahagian luar kenderaan ini masih lagi tertutup dengan pelekat camouflage, tetapi di hadapannya boleh dilihat terdapat lampu utama yang mengikuti bentuk kereta GT Concet yang ditampilkan sebelum ini. Lampu siang LED padanya menghasilkan nyalaan berbentuk ‘C’ , berbeza dengan model konsep yang lebih mempunyai corak hiasan. Walaupun masih tertutup, gril dengan garisan tegak boleh dijangka pada model ini.

Ukuran tepat juga masih belum dipastikan, walaupun begitu unit ujian ini dilihat mempunyai bayang yang hampir seperti kereta pameran di Geneva. Sepertinya juga, model ini akan menggantikan CLS Shooting Brake secara tidak langsung.

SPYSHOT: Mercedes-AMG GT empat pintu kini diuji

Seperti yang dijangka, GT empat pintu ini menggunakan cermin sisi biasa, tidak seperti model konsep yang menggunakan kamera pada bahagian fender. Pada bahagian belakang pula, terdapat penutup but yang rendah, manakala dua muncung ekzos berkembar terletak pada bampar yang lebih sederhana. Bampar ini tidak mempunyai diffuser dan muncung ekzos di tengah seperti kereta konsep.

GT Concept tiba di Geneva dengan jumlah kuasa keseluruhan sebanyak 815 hp yang datang daripada enjin V8 twin-turbo 4.0 dan gabungan motor elektrik kuasa daripada bateri lithium-ion. Bateri tersebut akan sentiasa dicas untuk mempunyai “kuasa elektrik penuh apabila diperlukan,” kata Mercedes-AMG. Walaupun begitu, untuk model produksi ia mungkin akan ‘dijinakkan’ sedikit kepada 500/ 600 hp.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required