Mercedes-AMG GT Concept muncul sebelum Geneva

Mercedes-AMG GT Concept muncul sebelum Geneva

Selepas beberapa gambar teaser, akhirnya Mercedes-AMG GT Concept dipertontonkan secara penuh di Geneva Motor Show. Tampil sebagai model empat pintu, versi produksi GT Concept ini akan berada setara dengan CLS sedan; dengan CLS Shooting Brake dihentikan pengeluarannya dan diganti dengan model ini.

Perincian lanjut masih belum dikeluarkan, tetapi GT empat pintu ini akan mengenakan unsur seperti GT4 bagi meletakkannya dalam keluarga kereta sports GT. Enjin yang digunakan juga belum dapat dipastikan tetapi jangkaannya mungkin adalah enjin V8 4.0 liter twin turbo daripada barisan kenderaan AMG – dalam versi paling berkuasa, enjin ini boleh menghasilkan sehingga 603 hp dan 850 Nm tork seperti pada E 63 S.

Malah, GT Concept empat pintu ini mungkin juga menggunakan pakej kuasa yang lebih berprestasi berbanding E 63 S kerana terdapat lencana EQ Power+ pada bahagian fender-nya. Lencana ini pertama kali dilihat pada kenderaan F1 W08, dan ia membawa maksud hibrid prestasi, seterusnya membawa saranan bahawa enjin GT akan mendapat kuasa tambahan sehingga 20 hp daripada integrated starter generator (ISG) di antara enjin dan transmisinya. Selain itu, ia juga mungkin akan mendapat kuasa daripada enjin 48V generasi baru Mercedes-Benz.

Seperti yang boleh dilihat pada teaser sebelum ini, GT Concept empat pintu menggunakan lampu hadapan yang sedikit berbeza daripada GT dua pintu manakala gril dan salur udara di tepi masih lagi sama, termasuk lampu belakangnya. Model konsep ini juga kelihatan tidak mempunyai cermin sisi, yang mana bagi versi produksi nanti, pasti akan dilengkapinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required