VIDEO: Honda Civic Hatchback Turbo 2017 dikejar VW Scirocco dalam iklan Thai – adakah mereka seteru?

Sudah pasti kita menyangka, kelibat Volkswagen Scirocco di dalam iklan Honda Civic Hatchback yang ditayangkan di Thailand ini memberikan petanda kedua-dua model berkenaan adalah seteru atau pesaing. Adakah sangkaan kita itu benar, atau Honda Thailand sengaja mencipta gimik yang hanya mereka sahaja memahami maksud yang tersirat.

Honda telah melancarkan Civic Hatchaback 2017 di Thailand pada awal bulan ini. Model hatch lima-pintu ini ditawarkan dengan varian 1.5L Turbo CVT, dijual pada harga 1.169 juta baht (RM149,094). Seperti sedan, ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 173 PS pada 5,500 rpm dan tork 220 Nm dari 1,700 hingga 5,500 rpm. Tiada pilihan manual enam-kelajuan untuk Thailand.

Penggayaan bagi Civic Hatchback ini diberikan sentuhan yang agak berbeza berbanding sedan dengan keunikan bampar hadapan dan belakang serta liang kemasukan udara yang lebih besar, yang menempatkan lampu kabus. Walau pun bahagian belakang Civic ini lebih pendek, ia masih diberikan lampu ‘boomerang’ yang kelihatan hampir sama seperti model sedan. Sebagai sebuah hatchback, but belakang direka sebagai pintu tailgate, lengkap dengan spoiler yang menghubungkan kedua-dua lampu belakang, dan sebuah lagi pada bahagian bumbung.

Bagi dimensinya, hatchback ini berkongsi ukuran lebar (1,798 mm) dan jarak roda (2,700 mm) yang sama seperti sedan, namun ia lebih tinggi (+20 mm) dan lebih pendek (-112 mm). Hatchback ini juga memiliki ruang kargo yang agak luas, lebih kurang 727 liter, berbanding 519 liter pada sedan.

Kit luaran standard termasuklah rim aloi berdiameter 17-inci dibaluti tayar 215/50R17, lampu hadapan LED penuh (dengan lampu nyalaan siang LED serta fungsi on/off automatik), lampu kabus LED, cermin sisi dan pembuka pintu dengan warna badan serta antena sirip yu.

Bahagian dalaman model hatchback ini menampilkan rekaan seiras dengan versi sedan dan turut diberikan penghawa dingin dua-zon, paparan instrumen TFT-LCD, skrin sesentuh infotaimen bersaiz 7-inci dengan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto, pedal penukar gear, roda stereng pelbagai fungsi dan juga upholsteri hitam. Ciri lain seperti Sistem Kunci Pintar Honda, butang penghidup enjin, cruise control, tempat duduk belakang boleh lipat dengan nisbah 60:40 dan juga tempat duduk hadapan larasan berkuasa antara ciri yang diberikan secara standard.

Bagi ciri keselamatan pula ,ia dibekalkan dengan enam-beg udara (dua hadapan, sisi dan tirai), Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), Bantuan Mula Mendaki (HSA), ABS lengkap dengan EBD serta auto brake hold.

Warna signatur bagi hatchback ialah Black Burgundy Night Pearl dengan kos tambahan 6,000 baht. Juga tambahan kos yang sama bagi Crystal Black Pearl, sementara Orchid White Pearl pula tambahan 10,000 baht.

GALERI: Honda Civic Hatchback spesifikasi Thai

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required