Honda Civic Hatchback terjah pasaran Thai secara rasmi – 1.5 liter VTEC Turbo, CVT, dari RM148k

Honda Civic Hatchback terjah pasaran Thai secara rasmi – 1.5 liter VTEC Turbo, CVT, dari RM148k

Setelah sekian lama Honda Civic versi hatchback dibina eksklusif hanya untuk pasaran Eropah (Civic EK merupakan hatchback terakhir ditawarkan secara global), akhirnya varian berkenaan kini ditawarkan untuk pasaran global dan terbaharu, ia secara rasmi menerjah masuk pasaran Thailand.

Setelah berberapa teaser model tersebut disiarkan, Civic Hatchback secara rasminya dilancarkan di negara Gajah Putih berkenaan, hanya ditawarkan varian 1.5 liter VTEC Turbo dipadankan dengan kotak gear CVT, dijual pada harga 1,169,000 baht (RM147,514).

Enjin yang menjana versi hatchback ini masih lagi merupakan enjin yang sama pada versi sedan iaitu L15B7 1.5 liter turbo empat silinder berkuasa 173 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima bermula 1,700 hingga 5,500 rpm. Begitu juga dengan transmisi, ia hanya ditawarkan dengan kotak gear CVT automatik Earth Dreams Honda.

Honda Civic Hatchback terjah pasaran Thai secara rasmi – 1.5 liter VTEC Turbo, CVT, dari RM148k

Walaupun mukanya kelihatan sama dengan versi sedan, hatchback ini sebenarnya diberikan sentuhan lebih agresif menampilkan kemasan seperti liang kemasukan udara sisi (yang turut menempatkan lampu kabus) yang lebih besar pada bampar hadapan.

Bagi menyeragamkan rekaan, bampar belakang turut menerima kemasan dengan konsep sama. Walaupun ekor Civic ini lebih pendek, ia masih diberikan lampu ‘boomerang’ yang kelihatan hampir sama seperti model sedan. Sebagai sebuah hatchback, but belakang direka sebagai pintu tailgate, lengkap dengan spoiler yang menghubungkan kedua-dua lampu belakang, dan sebuah lagi pada bahagian bumbung.

Civic Hatchback spesifikasi Thailand ini diberikan rim aloi berdiameter 17-inci dibaluti tayar 215/50R17, lampu hadapan LED penuh (dengan lampu nyalaan siang LED serta fungsi on/off automatik), lampu kabus LED, cermin sisi dan pembuka pintu dengan warna badan serta antena sirip yu.

Honda Civic Hatchback terjah pasaran Thai secara rasmi – 1.5 liter VTEC Turbo, CVT, dari RM148k

Bahagian dalaman model hatchback ini menampilkan rekaan seiras dengan versi sedan dan turut diberikan penghawa dingin dua-zon, paparan instrumen TFT-LCD, skrin sesentuh infotaimen bersaiz 7-inci dengan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto, pedal penukar gear, roda stereng pelbagai fungsi dan juga upholsteri hitam.

Ciri lain seperti Sistem Kunci Pintar Honda, butang penghidup enjin, cruise control, tempat duduk belakang boleh lipat dengan nisbah 60:40 dan juga tempat duduk hadapan larasan berkuasa antara ciri yang diberikan secara standard.

Bagi ciri keselamatan pula ,ia dibekalkan dengan enam-beg udara (dua hadapan, sisi dan tirai), Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), Bantuan Mula Mendaki (HSA), ABS lengkap dengan EBD serta auto brake hold.

Lima warna ditawarkan bagi Civic Hatchback pasaran Thailand iaitu Lunar Silver Metallic, Modern Steel Metallic, Orchid White Pearl (tambahan 10,000 baht/RM1,262), Crystal Black Pearl (tambahan 6,000 baht/RM 757), dan Black Burgundy Night Pearl (warna baharu dengan tambahan 6,000 baht/RM757).

Bagi mereka yang sekarang ini sedang menelan air liur melihat Civic ini, maklumat untuk anda, sebelum ini Honda Malaysia menyatakan mereka belum lagi ada perancangan untuk membawa versi hatchback berkenaan ke pasaran Malaysia kerana kurang permintaan dari pasaran tempatan. Walau bagaimanapun, mereka tidak menolak kemungkinan untuk membawanya sekiranya permintaan terhadapnya semakin meningkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required