Penghadang keselamatan boleh golek akan dipasang dilebih banyak lokasi di lebuhraya seluruh negara

Penghadang keselamatan boleh golek akan dipasang dilebih banyak lokasi di lebuhraya seluruh negara

Susulan daripada pencapaian yang ditujukkan dari program awal penggunaan penghadang keselamatan boleh golek di laluan bawah dari jalan Lapangan Terbang Subang menuju Lebuhraya Persekutuan arah Shah Alam/Klang, Kementerian Kerjaraya memutuskan akan memasang lebih banyak penghadang itu di lebuhraya lain, lapor The Malay Mail.

Menurut menterinya, Datuk Seri Fadillah Yusof, tiada kemalangan dilaporkan disepanjang laluan yang ada penghadang berkenaan sejak ia dipasangkan. “Pantulan warna kuning akan membuatkan pengguna berwaspada dan tidak memecut. Kalau pun berlaku kemalangan di situ, kesan yang terhasil akan diserap oleh alat berkenaan,” tambah beliau.

Projek berkenaan pertama kali diusulkan oleh kementerian pada Oktober 2016, dan penghadang itu dibekalkan oleh sebuah syarikat dari Korea Selatan, ETI. Penghadang itu terdiri daripada tiub besi, yang diantaranya terletak silinder plastik. Ia bertindak sebagai penyerap hentak yang akan bergolek ketika menerima impak dari kemalangan..

Laluan bawah tempat ia dipasangkan kini terkenal sebagai kawasan kemalangan sebelum ini, dan dipilih bagi tujuan program percubaan teknologi keselamatan jalanraya itu. Fadillah turut menjelaskan, pihaknya serta pengedali lebuhraya seluruh negara dalam perbincangam untuk menentukan kawasan lain yang sesuai untuk dipasangkan alat berkenaan. “Sebaik dikenal pasti, kami akan memulakan pemasangan secara berperingkat,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required