Bangkok 2017: Nissan Note, kereta eco terkini Thai

Bangkok 2017: Nissan Note, kereta eco terkini Thai

Nissan Note merupakan kereta eco terkini bagi pasaran di Thailand. Dilancarkan Januari lalu, ia merupakan kereta eco ketiga Nissan selepas March Hatchback dan Almera sedan, dan merupakan yang terakhir bagi Fasa 1 projek kereta eco.

Tetapi, Note bukan sebuah model baru; dalam penampilan generasi keduanya sejak 2012. Kereta dengan bumbung tinggi dengan lima-pintu itu diberikan sentuhan facelift untuk pasaran Jepun tahun lalu. Versi yang diperkenalkan untuk Thailand ini adalah berdasarkan model yang terkini – hadir dengan gril V-Motion, LED belakang dalam rekaan boomerang serta stereng dengan rekaan rata di bahagian bawah.

Bagaimanapun, JDM Note e-Power dengan sistem hibrid tidak ditawarkan, kerana matlamat projek berkenaan ialah untuk memberikan harga rendah dengan nilai terbaik kepada pengguna. Enjin yang digunakan oleh Note ialah HR12DE 1.2L tiga-silinder yang sama pada model March dan Almera, dengan janaan 79 PS dan 106 Nm tork. Kotak gear pula dari jenis Xtronic CVT. Penggunaan bahan apinya mampu mencecah 5 liter / 100 km.

Nissan Note ialah model yang sama jenis dengan Honda Jazz, dengan ruang kabin yang luas menjadi antara keunikannya. Jarak roda 2,600 mm (70 mm lebih panjang dari Jazz), dan 1,535 mm tinggi (11 mm lebih tinggi). Apa pun, Jazz 1.5L di Thailand tidak tertakluk di bawah kereta eco di Thailand. Ini menjadikan Note mempunyai lebih kelebihan dari faktor harga.

Dua varian ditawarkan; dengan harga 568,000 baht (RM72,692) bagi varian V dan 640,000 baht (RM81,905) bagi varian VL. Kelengkapan standardnya termasuk lampu utama projektor, masukan tanpa kunci dengan Push Start, pendingin hawa automatik, meter Fine Vision, skrin sentuh lima-inci, dua beg udara, ABS/EBD/BA, kawalan kestabilan dan Hill Start Assist.

Varian VL mempunyai lebih ciri tambahan; antaranya lampu utama LED, lampu kabus, spoiler belakang, nisbah lipatan 60:40 serta butang pada stereng. Ciri keselamatan aktif pula terdiri daripada Forward Collision Warning (FCW), Nissan Intelligent Emergency Braking, Forward Emergency Braking, Lane Departure Warning, Around View Monitor dan Moving Object Detection.

Jika model ini dibawa masuk untuk pasaran Malaysia, adakah anda fikir ia akan mendapat sambutan yang menggalakkan berbanding Honda Jazz? Tambahan pula, sekiranya ia dijual pada harga yang lebih rendah, adakah kemungkinan untuk itu berlaku?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required