GALERI: Mitsubishi Triton 2017 di Malaysia dipertingkatkan – tujuh beg udara, kawalan kestabilan aktif didatangkan standard untuk varian Adventure

GALERI: Mitsubishi Triton 2017 di Malaysia dipertingkatkan – tujuh beg udara, kawalan kestabilan aktif didatangkan standard untuk varian Adventure

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) bakal melancarkan model pikap Triton versi 2017 yang dijangkakan berlangsung pada 7 April ini. Kini ia juga sedang dipamerkan di pusat membeli-belah Mid Valley, Kuala Lumpur.

Apakah perubahan yang dibawakan oleh Mitsubishi untuk Triton 2017 ini? Seperti yang semua sedia maklum, tahun lalu, Triton telah memperkenalkan enjin baharu 2.4 liter MIVEC Turbodiesel untuk semua varian VGT. Ia menggantikan enjin 2.5 liter Turbodiesel sebelum ini. Walaupun dengan kapasiti kurang 100cc, enjin baharu ini menghasilkan kuasa 3 PS dan tork 30 Nm lebih tinggi, dengan jumlah kuasa keseluruhan 181 PS pada takat 3,500 rpm dan tork maksima 430 Nm pada takat 2,500 rpm.

Bagi Triton 2017, bahagian mekanikalnya dikekalkan termasuk masih menggunakan transmisi lima-kelajuan automatik. Jadi Triton 2017 ini hanya dipertingkatkan daripada segi imej luaran, dalaman dan elemen keselamatan.

Walau tidak banyak berbeza berbanding model sebelum ini, imej luaran Triton 2017 turut dipertingkatkan. Ia jelas kelihatan pada bahagian hadapannya, di mana ia telah menerima gril baharu dengan material logam yang lebih gelap. Lain-lain elemen luaran masih kelihatan sama termasuk padanan lampu utama Bi-xenon HID yang disambung dengan lampu nyalaan siang (DRL).

Untuk varian VGT standard, ia dipadankan dengan rim aloi 16-inci, manakala 17-inci pula bagi varian VGT Adventure dan VGT Adventure X. Varian VGT juga hadir dengan ruang kargo belakang bedliner, manakala sport bar bagi VGT Adventure dan VGT Adventure X (dengan tambahan Tonneau cover).

Varian VGT Adventure dan VGT Adventure X bagi Triton G ini menerima pakej keselamatan yang dipertingkatkan. Elemen baharu secara standard yang ditampilkan termasuk tujuh beg udara (dua di hadapan, sisi, tirai dan di bahagian lutut pemandu), Kawalan Kestabilan Aktif dengan kawalan cengkaman, Bantuan Mula Mendaki, Trailer Sway Control dan pengunci pintu dengan pengesan-kelajuan automatik.

GALERI: Mitsubishi Triton 2017 di Malaysia dipertingkatkan – tujuh beg udara, kawalan kestabilan aktif didatangkan standard untuk varian Adventure

Di dalamnya, tempat duduk pemandu larasan manual telah digantikan dengan larasan elektronik. Selain itu, cermin pandang belakang juga kini didatangkan dengan fungsi anti-silau. Ketiga-tiga varian yang dipamerkan di Mid Vallley iaitu VGT Adventure, VGT Adventure X dan VGT AT 4×4 juga berkongsi elemen standard baharu iaitu roda stereng pelbagai-fungsi empat-jejari balutan kulit yang menggantikan rekaan empat-jejari pada model sebelum ini.

Lain-lain elemen yang masih dikekalkan bagi varian VGT Adventure dan VGT Adventure X termasuklah kawalan kelajuan, pendingin hawa dwi-zon, dan pedal penukar gear. Hanya varian Adventure X sahaja ditampilkan dengan kamera undur.

Manakala bagi varian VGT standard pula, elemen lain yang masih kekal termasuklah tempat duduk balutan fabrik dan pendingin hawa zon tunggal. Ia juga berkongsi elemen yang sama dengan Adventure dan Adventure X termasuk butang penghidup enjin dan kemasukan tanpa kunci, sistem audio dengan skrin sesentuh bersama sambungan iPod dan USB, Easy Select 4WD dengan Shift-on-the fly 4WD Selector, paparan pelbagai-informasi.

Untuk harga dan warantinya, kita akan ketahui tentang perkara ini sewaktu majlis pelancarannya kelak. Begitu juga dengan perincian yang lebih lanjut. Nantikan perkembangannya bersama kami.

Mitsubishi Triton VGT A/T

Mitsubishi Triton Adventure

Mitsubishi Triton Adventure X

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required