VIDEO: G12 BMW 740e didedah sebelum pelancaran

G12 BMW 740Le iPerformance dijadual akan dilancarkan di Malaysia 19 April ini iaitu esok, namun belum pun ia diperkenalkan secara rasmi, imej penuh model sedan mewah plug-in hybrid ini telah pun didedahkan menerusi rakaman video oleh Louis Siah.

Berdasarkan penampilannya, ia kelihatan membawa beberapa ciri yang sama dengan model semasa 740Li, termasuk lampu utama Laserlight, roda aloi lima-jejari 19-inci dan pakej rekaan luaran Pure Excellence dengan menambah kekemasan krom pada corong pengambilan udara hadapan dan di sekeliling paip ekzos. Perbezaan pada model hibrid dengan varian petrol ialah dapra hadapan di sebelah kiri, bersama logo eDrive dan i.

Tidak seperti pasaran lain, kita tidak akan menerima kekemasan biru spesifik untuk iPerformance di bahagian luaran, tetapi diikuti set yang yang telah ditetapkan pada model 330e dan X5 xDrive40e yang dijual di sini. Ia juga hadir dengan pengesan radar pada bahagian plat nombor hadapan dan kamera stereo pada bahagian atas cermin hadapan, yang dimasukkan dalam pakej Driving Assistant Plus.

Ia juga menampilkan Kawalan Kelajuan Aktif dengan fungsi Stop & Go, bantuan kawalan stereng dan lorong dan bantuan kekal lorong dengan perlindungan perlanggaran sisi aktif untuk semi pemanduan sendiri, juga bantuan trafik lintasan hadapan dan belakang. Selain itu, ia juga didatangkan dengan fungsi Bantuan Pemanduan asas termasuklah brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, pencegahan pelanggaran belakang, amaran menukar lorong dan ketibaan lorong serta amaran trafik lintasan belakang.

Mengintai di bahagian dalamnya, kelihatan tempat duduk upholstery dengan kulit Nappa, bersama pelarasan tambahan untuk hadapan dan belakang, sokongan lumbar dan fungsi mengurut. Kelihatan juga dua skrin hiburan 10-inci di tempat duduk belakang, kawalan suhu automatik empat-zon, Pandangan Sekeliling 360-darjah dan ruang di antara tempat duduk belakang untuk BMW Touch Command tablet (tidak kelihatan dalam foto ini).

Dijangkakan ia juga akan menerima senarai kit 740i lain termasuk suspensi udara sepenuhnya, unit paparan utama, skrin sesentuh dengan BMW Display Key, sistem navigasi Professional dengan paparan iDrive 10.25-inci, Gesture Control dan sistem bunyi Harman Kardon 600w bersama 16-pembesar suara. BMW Malaysia juga telah menayangkan bumbung panoramik LED-lit.

Seperti 330e, 740Le ini juga dijanakan oleh enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder, yang dipertingkatkan kuasa sehingga 258 hp dan tork 400 Nm, sama seperti 730Li. Ia juga dipadankan dengan motor elektrik berkuasa 113 hp dan tork 250 Nm bersama transmisi automatik ZF lapan-kelajuan, bersama bateri lithium-ion 9.2 kWh, menjadikan keseluruhan kuasanya mencecah 326 hp dan tork 500 Nm.

Dari segi prestasi, 740Le mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam tempoh 5.7 saat, menjadikannya lebih pantas daripada 730Li (6.3 saat) dan hanya sedikit perlahan berbanding 740Li (5.6 saat). Bagaimanapun, 7 Series dengan ciri plug-in hybrid ini turut mampu memberikan pacuan elektrik sepenuhnya dalam jarak maksimum 48 km, dengan kelajuan maksimum dalam mod ini selaju 140 km/j. Manakala penggunaan bahan api kombinasi pula dianggarkan sekitar 2.3 liter per 100 km dan emisi karbon dioksida pula 53 gram per km. Dengan bateri yang terletak di bawah tempat duduk belakang, ruang kargo diturunkan dari 515 liter ke 420 liter.

BMW Malaysia juga telah mengesahkan bakal memasang model 7 Series untuk pasaran eksport termasuk Vietnam dan Filipina, jadi varian CKD juga mungkin akan ditawarkan untuk pasaran tempatan.

Jika benar, pastinya ia bakal menerima pelepasan cukai berkaitan di bawah skim Kenderaan Jimat Tenaga (EEV). Mungkin juga harganya akan berada di sekitar harga yang sama model sedan premium dengan insentif EEV seperti Mercedes-Benz S400L Hybrid, yang ketika ini dijual pada harga atas jalan RM598,888 (tanpa insurans).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required