Mercedes-Benz Concept A Sedan diperkenalkan

Mercedes-Benz Concept A Sedan diperkenalkan

Mercedes-Benz telah memperkenalkan secara rasmi Concept A Sedan di Auto Shanghai 2017, yang merupakan sedan aras permulaan baharu dengan memperluaskan barisan lapan model kompak. Buat setakat ini, ia dibarisi A-Class hatchback, B-Class, CLA, CLA SHooting Brake dan GLA.

Mengikut yang dipertontonkan, model konsep ini mengambil ilham daripada Aesthetics A dan mewakili bahasa rekaan “Sensual Purity”. Ia dihiasi gril Panamerica di bahagian hadapan, dengan kekemasan krom dan logo bintang Mercedes. Gril terbabit juga disambung pada bonet yang tampak sporty di mana Mercedes menggelarkannya sebagai Powerdomes, yang lebih kurang sama dengan GT Concept.

Bahagian bampar bawah juga kelihatan diinspirasi oleh rekaan A-wing seperti mana model Mercedes-AMG, bersama paten berlian. Malah lampu utamanya juga lebih tajam, memberikan perubahan yang agak besar berbanding pada model A-Class hatch dan CLA, dan ia juga dicat dengan “warna berkilauan yang berbeza”.

Sepanjang sisinya pula, overhang bagi model konsep ini agak pendek, dengan padanan roda 20-inci. Usha keliru dengan CLA kerana kedua-dua tiang A- dan C- lebih tegak berbanding coupe empat-pintu. Hasilnya, membuatkan cermin sisinya lebih besar bagi sedan rekaan tiga-kotak ini, sekaligus memberikan ruang yang lebih besar untuk bahagian dalaman (kekurangan bagi CLA).

Mercedes-Benz Concept A Sedan diperkenalkan

Melewati bahagian belakangnya, lampunya masih mengekalkan grafik berbentuk-Y seperti mana model terkini A-Class hatch, malah kini ia ditampilkan dengan kluster yang lebih menyerlah (berbeza daripada CLA). Ia juga dipadankan bersama ekzos kekemasan gelap dan jaluran krom untuk “diffuser”.

Bagi dimensinya, Concept A Sedan ini berukuran 4,570 mm panjang, 1,870 mm lebar dan 1,462 mm tinggi, di mana ia lebih lebar dan tinggi berbanding CLA (4,640 mm panjang, 1,777 mm lebar dan 1,432 mm tinggi). Walau bagaimana pun Mercedes tidak mendedahkan ukuran jarak roda, namun bagi CLA, ia sepanjang 2,699 mm.

Begitu juga dengan sudut mekanikal bagi versi produksi (setakat ini kita memanggilnya sebagai A-Class Sedan), yang tidak dimaklumkan perinciannya. Walau bagaimana pun, Autocar melaporkan model ini akan dilancarkan di United Kingdom menjelang akhir 2018, di mana ia akan bersaing dengam Audi A3 Sedan dan BMW 1 Series Sedan.

Mercedes-Benz Concept A Sedan diperkenalkan

Walau pun ia adalah eksklusif untuk China, namun terdapat perkhabaran bahawa model ini juga akan ditawarkan di peringkat global pada masa hadapan, dan spyshot bagi prototaip baru-baru ini turut menyokong teori ini.

Bagi kuasanya, A-Class Sedan ini mungkin akan ditawarkan dengan pilihan enjin petrol dan diesel empat-silinder, termasuk seperti sebelumnya dengan unit 2.0 liter pengecas turbo bersama 400 hp bagi varian A45 4Matic.

Juga terdapat desas-desus, ia juga akan ditawarkan dengan varian hibrid iaitu kombinasi enjin petrol dan motor elektrik. Ia juga dilaporkan akan menggunakan platform Modular Front Architecture (MFA) dengan versi yang telah dipertingkatkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required