Mitsubishi dinamakan sebagai pengeksport automotif terbesar di Thailand, dahului Toyota dan Honda

Mitsubishi dinamakan sebagai pengeksport automotif terbesar di Thailand, dahului Toyota dan Honda

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) telah menjadi pengeksport automotif nombor-satu di Thailand buat pertama kali dalam sejarah. Jenama berkenaan telah mencatatkan jumlah eksport keseluruhan 309,915 unit untuk tempoh 12-bulan yang berakhir pada 31 Mac 2017, mendahlui pesaing-pesaingnya yang lain.

Dengan prestasi ini, fasilitinya di Laem Chabang (hab produksi utamanya di rantau ASEAN) kini merupakan hub produksi global terbesar, dengan lebih 80% dari kesemua produksinya dieksport ke luar negara.

Kapasiti produksi fasiliti berkenaan yang mencecah 424,000 kenderaan merupakan yang terbesar daripada keseluruhan kilang MMC di peringkat global, dan hasil produksi berkenaan dieksport ke lebih 120 negara di seluruh dunia. MMC mempunyai empat buah kilang di Thailand, dioperasikan oleh lebih dari 6,000 pekerja.

Untuk tahun fiskal terakhir, operasi MMC di Thailand memproduksi 353,000 kenderaan, dan destinasi eksportnya adalah Eropah (28%), rantau ASEAN dan Asia (25%), Amerika Utara (21%), Oceania (12%) dan lain-lain (14%).

Pengumuman ini telah disiarkan serentak dengan pembukaan kilang Mitsubishi di Bekasi, Jawa Barat sebelum ini. Kilang di Bekasi berkenaan mempunyai kapasiti produksi sebanyak 160,000 setahun, dan ia merupakan kilang Mitsubishi kedua terbesar di rantau ini. Kilang tersebut akan memproduksi SUV Pajero Sport dan juga MPV tujuh-tempat duduk baharu Mitsubishi yang bakal bermula Oktober ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required