Malaysia galak guna getah untuk bina jalan – Fadillah

Malaysia galak guna getah untuk bina jalan – Fadillah

Pertengahan Mac lalu, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, laporan keberkesanan penggunaan CMA (Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan) hanya akan diketahui awal tahun hadapan.

Susulan daripada itu, Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Datu Nasrun Datu Mansur turut berkata, penggunaan getah beku untuk turapan jalan raya didapati mampu memberikan prestasi yang lebih baik berbanding bahan konvensional

Semalam, Fadillah berkata, Kerajaan Malaysia berminat untuk menggalakkan penggunaan getah dalam pembinaan jalan, sekali gus membantu pertumbuhan ekonomi industri getah, laporan Bernama.

Katanya getah asli dilihat sebagai bahan keutamaan campuran asfalt dalam turapan jalan dan penggunaan bahan itu akan memperluaskan penggunaan getah dalam masyarakat juga dalam industri yang sesuai.

Malaysia galak guna getah untuk bina jalan – Fadillah

“Penurunan harga getah di pasaran dunia menyebabkan industri getah mempelbagaikan dan meningkatkan penggunaan getah dalam beberapa sektor lain, ini adalah selaras dengan gesaan untuk meningkatkan penggunaan bahan domestik semulajadi (getah) sehingga 10% setiap tahun,” katanya di sini hari ini.

Fadillah berkata getah asli sebagai bahan campuran asfalt adalah reka cipta yang hebat untuk digunakan dalam turapan jalan yang lebih berkualiti.

Beliau berkata ciptaan ini boleh mengubah prestasi jalan-jalan berturap asfalt yang semakin terbatas akibat perubahan suhu dan muatan trafik.

Buat masa ini, Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Lembaga Getah Malaysia sedang membuat penilaian berlandaskan tiga lokasi projek perintis iaitu di Tampin, Negeri Sembilan, Baling, Kedah dan Lanchang, Pahang. Malah ia juga akan diperluaskan termasuk di Segamat, Johor.

Walau bagaimana pun, beliau turut berkata, kos pembinaan jalan menggunakan CMA lebih tinggi iaitu RM53 per meter berbanding RM29 per meter jika menggunakan kaedah konvensional, namun kos penyelenggaraan jalan CMA lebih rendah berbanding jalan konvensional.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required