Honda Malaysia capai sasaran jualan 100,000 unit antara Januari hingga April 2017 – kekal No.1 dalam segmen bukan-nasional, No.2 bagi TIV tahun ini

Honda Malaysia capai sasaran jualan 100,000 unit antara Januari hingga April 2017 – kekal No.1 dalam segmen bukan-nasional, No.2 bagi TIV tahun ini

Honda Malaysia kian agresif dalam melakar kegemilangan dengan memacu jumlah jualan yang memberangsangkan. Antara Januari hingga April 2017, syarikat tersebut telah berjaya mencapai sasaran jualan sebanyak 100,000 unit, sekaligus mengekalkan kedudukannya di tangga pertama dalam segmen Bukan-Nasional dan di tempat kedua dalam Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) bagi tahun ini.

Walau berhadapan dengan pelbagai cabaran bagi memastikan sasaran tersebut dapat direalisasikan, Honda Malaysia telah berjaya mencapai 35% sasaran jualan dengan terjual lebih 34,500 unit kenderaan sehingga April 2017. Di mana ia melebihi 9,000 unit atau 40% lebih tinggi berbanding rekod yang dicapai pada tempoh yang sama tahun lalu.

Dalam perkongsian pasaran, Honda telah menyumbang 19.4% bagi TIV sehingga Mac 2017, di mana ia adalah 5.1 mata lebih tinggi berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Faktor penyumbang kejayaan ini adalah dari dua model yang dilancarkan pada suku pertama tahun ini iaitu BR-V 1.5L dan City 2017, di mana Honda Malaysia turut mencapai rekod tertinggi sehingga 20.5% perkongsian pasaran buat pertama kalinya pada Mac 2017.

Dilancarkan pada 5 Januari lalu, BR-V telah mencatat jualan melebihi 7,800 unit dengan menyumbangkan sebanyak 23% bagi keseluruhan jualan buat masa ini. Manakala model facelift bagi City yang dilancarkan pada Mac lalu pula turut menyumbang sebanyak 23% dalam jumlah keseluruhan jualan. Malahan City 2017 telah menerima tempahan melebihi 7,200 unit sejak ia dilancarkan.

Manakala bagi Civic generasi ke-10 turut mencatat angka jualan yang membanggakan iaitu melebihi 15,700 unit sejak ia dilancarkan pada Jun tahun lalu. Malahan jualan bagi Civic varian 1.5 turbocharged mencecah antara 50 hingga 200 unit sebulan. Ini membuktikan bahawa model Honda yang dijana oleh enjin turbocharged berjaya menarik minat peminatnya di sini.

Selain model yang disebut di atas, Honda Malaysia masih mengekalkan Jazz, HR-V dan Accord dalam pasaran dan kesemuanya turut menduduki posisi tertinggi dalam segmen masing-masing bagi rekod sehingga Mac 2017.

Dalam masa yang sama, menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal disambut pada penghujung Jun ini, Honda Malaysia telah memberikan jaminan bagi tempoh menunggu untuk model yang ditempah iaitu antara satu hingga dua bulan. Dengan dua kilang pemasangan Honda yang terletak di Pegoh, Melaka, syarikat ini akan sentiasa menyesuaikan pengeluaran berdasarkan permintaan dan dalam masa yang sama memastikan kualiti tidak dijejaskan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required