HSR: Bakal guna 40% sumber komponen tempatan, Jepun berminat eksport teknologi berkaitan

HSR: Bakal guna 40% sumber komponen tempatan, Jepun berminat eksport teknologi berkaitan

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar telah mengesahkan, projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) yang menghubungkan Kuala Lumpur dengan Singapura akan menggunakan 40% sumber komponen tempatan.

Katanya, ia bagi membolehkan kontraktor tempatan mengambil bahagian dalam projek mega itu. Katanya, syarikat yang dipilih melaksanakan projek itu belum disenarai pendek dan akan dimuktamadkan hujung tahun manakala pembinaan bermula tahun depan, laporan Berita Harian.

“Saya yakin projek ini akan siap ikut jadual pada 2026 dan semuanya berdasarkan perancangan awal ditetapkan kerajaan. Beberapa syarikat dari luar negara sudah membuat bidaan,” katanya kepada pihak pemberita semalam.

HSR yang disasarkan beroperasi pada 2026, akan mempunyai lapan stesen iaitu Bandar Malaysia, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan Singapura.

Projek sepanjang 350 kilometer (km) itu akan mengurangkan tempoh perjalanan antara Kuala Lumpur dan Singapura kepada hanya 90 minit dengan kelajuan melebihi 300km sejam.

HSR: Bakal guna 40% sumber komponen tempatan, Jepun berminat eksport teknologi berkaitan

Akhbar yang sama turut melaporkan konsortium syarikat Jepun dikatakan turut menunjukkan minat bagi membina projek ini.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan, konsortium terbabit bersedia mengeksport teknologi berkaitan ke negara ini.

“Mereka berminat untuk memenangi bidaan projek ini malah kami juga telah dimaklumkan mengenai kandungan sebut harga tender termasuk jumlah kos yang akan dikemukakan dalam pembidaan,” ujarnya.

Katanya lagi, kerajaan Jepun turut bekerjasama dengan syarikat swasta berkenaan untuk memenangi bidaan projek terbabit kerana mereka yakin terhadap tahap ekonomi negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required