Banyak stesen minyak terpaksa ‘gulung tikar’ akibat harga siling bahan api secara mingguan – PDAM

Banyak stesen minyak terpaksa ‘gulung tikar’ akibat harga siling bahan api secara mingguan – PDAM

Sejak penetapan harga siling bahan api diimplementasikan secara mingguan. terdapat banyak rungutan daripada para pengusaha stesen minyak di seluruh negara. Sebelum ia dilaksanakan, terdapat ramai di kalangan pengusaha yang tidak bersetuju dengan langkah tersebut memandangkan ia dijangka tidak memberikan keuntungan yang memberangsangkan, sebaliknya hanya lebih menguntungkan para pengguna.

Presiden Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) Datuk Khairul Annuar berkata, sejak mekanisma penetapan harga siling bahan api dilakukan secara bulanan mulai Disember 2014, antara 30 hingga 40 stesen pelbagai jenama terpaksa menamatkan operasi mereka.

“Malahan jumlah ini semakin bertambah sejak harga tersebut ditetapkan secara mingguan mulai 1 April lalu. Kami berasa sangat khuatir sekiranya perkara ini berterusan,” ujarnya kepada The Star semalam.

Khairul juga berkata, pengusaha stesen minyak seluruh negara dilihat terjejas dengan masalah ini termasuk di Sabah dan Sarawak.

Banyak stesen minyak terpaksa ‘gulung tikar’ akibat harga siling bahan api secara mingguan – PDAM

“Terutamanya yang melibatkan kawasan yang memiliki banyak stesen minyak, dan juga kawasan luar bandar yang mana hasil jualan mereka rendah dan hanya mempunyai stesen minyak yang berkapasiti kecil,” ujarnya lagi.

Tambahnya lagi, jika perkara ini menjejaskan kos operasi, ia juga memberikan risiko terhadap kakitangannya. Di Malaysia, ada sejumlah 3,500 stesen minyak dengan jumlah keseluruhan pekerja seramai 14,000 orang yang berhadapan dengan risiko kehilangan pekerjaan. Terdapat kajian yang dijalankan oleh PDAM ke atas 840 buah stesen minyak mendapati, hanya 21% sahaja melibatkan pekerja asing, selebihnya adalah warga tempatan.

Bukan setakat masalah melibatkan para pekerja, bahkan stok bahan api yang berada dalam simpanan juga turut menjadi isu.

“Apabila stok bahan api yang masih ada dalam simpanan tidak dapat dijual habis apabila harga baharu diumumkan, kebarangkalian ia boleh menyebabkan kerugian yang agak besar. Terutamanya melibatkan petrol RON 97 dan diesel di mana jualannya rendah tetapi memiliki stok yang agak tinggi.

Banyak stesen minyak terpaksa ‘gulung tikar’ akibat harga siling bahan api secara mingguan – PDAM

“Bagi petrol RON 95, jika ada lebihan stok dalam tiga hingga lima hari selepas tengahmalam harga baharu diumumkan, pengusaha perlu menjualnya dengan margin yang kosong bagi tempoh tiga ke lima hari minggu berkenaan,” ujarnya yang turut mengakui penurunan harga sebanyak 10 sen sahaja boleh menyebabkan kerugian yang besar dalam tempoh tiga hingga lima hari.

PDAM menjangkakan pengusaha stesen minyak boleh berhadapan dengan kerugian antara RM3,000 hingga RM5,000 seminggu, malah ada sesetengah pengusaha yang hanya untung sekitar RM5,000 sebulan.

Dalam masa yang sama, Menteri di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainudin menggesa pengusaha-pengusaha stesen minyak di negara ini untuk menjadi lebih kreatif untuk menjana pendapatan dan tidak semata-mata bergantung kepada hasil jualan bahan api sahaja.

Beliau menjelaskan, sebagai contoh, pengusaha stesen minyak boleh menjalankan perniagaan sampingan di stesen mereka untuk tujuan itu. “Terserah kepada pengusaha stesen minyak untuk mencari alternatif bagaimana untuk menjana keuntungan. Kreativiti mereka boleh digunakan untuk menjalankan perniagaan sampingan lain dipremis sama,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • mshuk on May 15, 2017 at 5:08 pm

    pengusaha hanya memikirkan rugi klu bila harga petrol turun.
    bagaimana klu harga petrol naik pada setiap minggu?
    siapa yg untung dan siapa yg rugi???
    Pengusaha jgn asyik pikir sebelah pihak…
    tolong bukak minda pengusaha tuu….
    jgn penting diri sendiri

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required