Honda Jazz Sport Hybrid i-DCD facelift tampil di M’sia – 1.5 DOHC i-VTEC, hibrid baharu, DCT 7-kelajuan

Honda Jazz Sport Hybrid i-DCD <em>facelift</em> tampil di M’sia – 1.5 DOHC i-VTEC, hibrid baharu, DCT 7-kelajuan

Setelah tempahannya dibuka 11 Mac lalu, hari ini Honda Malaysia telah mendedahkan Jazz Sports Hybrid untuk diprebiu bagi pasaran Malaysia. Buat pengetahuan anda, Malaysia merupakan pasaran luar Jepun pertama di dunia yang menerima model ini, dan ia tampil dalam versi facelift yang baharu sahaja didedahkan di Jepun baru-baru ini, serta hanya akan dilancarkan di Jepun pada bulan hadapan. Boleh dikatakan juga, pendedahan Jazz Hybrid facelift pada hari ini merupakan kemunculan sulungnya untuk peringkat dunia.

Jazz dengan teknologi hibrid baharu menggunakan unit janakuasa yang berbeza dari model generasi sebelumnya. Unit janakuasa yang digelar Sports Hybrid i-DCD berkenaan menggunakan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC kitaran Atkinson bersama motor elektrik dengan suapan kuasa dari bateri lithium-ion yang diletakkan di bawah lantai kargo (bermaksud ia tidak akan mengganggu konfigurasi tempat duduk Ultra). Gabungan berkenaan menghasilkan kuasa akhir 137 PS, sama seperti kemampuan yang dihasilkan oleh enjin 1.8 liter, menurut Honda.

Jazz Sport Hybrid i-DCD (Intelligent Dual Clutch Drive) menggunakan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan, bukan lagi kotak gear CVT seperti teknologi IMA pada Jazz Hybrid sebelum ini. Transmisi berkenaan bukan sahaja memberikan aliran kuasa yang lebih responsif, malah dengan sistem i-DCD ini, Jazz Hybrid kini boleh dipandu dengan mod elektrik sepenuhnya. Mod EV Drive, Hybrid Drive dan Engine Drive akan berubah secara automatik berdasarkan situasi pemanduan ketika itu.

Honda Jazz Sport Hybrid i-DCD <em>facelift</em> tampil di M’sia – 1.5 DOHC i-VTEC, hibrid baharu, DCT 7-kelajuan

Menurut Honda Malaysia, unit janakuasa Sports Hybrid i-DCD ini telah diuji di Malaysia selama dua tahun – diletakkan pada badan Jazz sedia ada bagi tujuan ujian (sebab itu kehadirannya di Malaysia langsung tidak dapat dikesan). Ini bagi memastikan sistem berkenaan benar-benar sesuai dengan situasi dan keadaan cuaca di negara ini.

Bagi sistem mekanikal untuk versi petrol pula, Jazz facelift bakal dikuasakan oleh unit janakuasa sama seperti sebelum ini iaitu enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC berkuasa 120 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,600 rpm bersama transmisi CVT Earth Dreams.

Selain itu, sistem stereng Jazz kini juga kini menerima talaan lebih sporty, disamping diberikan tingkat taraf lain seperti kamera undur paparan pelbagai sudut dan tempat duduk separa kulit (ciri ini turut diberikan pada Jazz petrol varian lebih tinggi). Bermula model facelift 2017 ini juga, kesemua varian Jazz termasuk varian asas akan diberikan sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin.

Walau bagimanapun, bahagian luar Jazz facelift untuk pasaran Malaysia ini menampilkan rupa berbeza dari model pasaran Jepun yang telah didedahkan sebelum ini. Ia diberikan gril dan bampar baharu dengan kemasan seperti liang kemasukan udara sisi direka lebih besar, tetapi tampil dengan kemasan dengan bentuk berbeza. Berbanding model JDM yang menerima lampu kabus berbentuk bulat, model pasaran Malaysia diberikan lampu kabus yang lebih bersegi.

Ia juga turut diberikan lampu hadapan bersama lampu nyalaan siang baharu. Untuk keseluruhan, versi pasaran Malaysia ini dilihat tidak tajam seperti Jazz facelift JDM kerana tidak diberikan lip spoiler yang panjang.

Perbezaan lain yang turut dilihat berbanding versi JDM adalah pada lampu belakang (pasaran Malaysia masih menggunakan lampu sama seperti sebelum ini), dan juga rekaan pada rim aloi yang dibekalkan, menampilkan corak dan kemasan yang langsung tidak sama.

Honda Jazz Sport Hybrid i-DCD <em>facelift</em> tampil di M’sia – 1.5 DOHC i-VTEC, hibrid baharu, DCT 7-kelajuan

Malangnya, sama seperti prebiu model-model Honda terdahulu, Jazz ini diberikan filem penapis haba yang tebal untuk melindungi bahagian dalamannya dari kelihatan. Tetapi menerusi pendedahan di Jepun sebelum ini, Jazz facelift diberikan tempat duduk dengan penyokong sisi hingga ke bahagian atas, serta kemasan jalur tengah seperti pada Civic FC.

Model hibrid diberikan tuil penukar gear yang direka berbeza dengan tuil normal pada versi petrol – menampilkan rekaan bersegi bersama batang tuil lebih pendek.

Jazz Sport Hybrid bersama versi petrol facelift bakal dilancarkan di Malaysia pada suku kedua tahun ini, manakala pelanggan akan menerima kereta mereka pada Ogos 2017. Honda Malaysia juga masih lagi belum memberikan sebarang maklumat berkenaan julat harga.

GALERI: Honda Jazz facelift 2017 varian Sports Hybrid i-DCD pasaran Malaysia

GALERI:Honda Jazz/Fit Hybrid facelift 2017 pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required