Mazda buka muzium kereta klasiknya di Jerman

Mazda buka muzium kereta klasiknya di Jerman

Mazda secara rasminya telah membuka muzium untuk mempertontonkan barisan model-model klasiknya di Eropah. Muzium yang terletak di Augsburg, Jerman berkenaan merupakan muzium pertama Mazda di benua tersebut, dan merupakan satu-satunya muzium jenama itu yang dibuka di luar Jepun.

Dinamakan sebagai Muzium Kereta Klasik Mazda Frey, ia sebenarnya projek yang diusahakan oleh pengedar Mazda di Jerman – Auto Frey – dan mendapat kerjasama dari Mazda Jerman.

Muzium tersebut dibangunkan untuk menyorot kembali revolusi Mazda yang hampir mencecah 100 tahun, mempamerkan 45 buah kereta vintaj yang dijual secara rasmi pada pasaran Jerman dan juga model yang dijual pada pasaran lain – termasuk berberapa model ‘rare‘ milik keluarga Frey sendiri.

Muzium ini mempamerkan model-model Mazda yang dijana enjin Rotary Wankel bermula dari model pertama Mazda dengan enjin berkenaan iaitu Mazda Cosmo Sport 1967, Mazda Luce 929 atau dikenali juga sebagai RX-4 1969, Mazda RX-7 SA22C 1978 dan juga Mazda RX-7 FD-3S 1992.

Selain itu, ia juga turut mempamerkan model-model penting Mazda lain termasuk Mazda R360 (kereta penumpang pertama jenama tersebut yang diproduksi secara besar-besaran), trak ringan tiga-roda Mazda K360 1962, Mazda Familia 1000 coupe 1966, Mazda 616 1976 (model pertama dijual di Jerman secara rasmi pada tahun 1973), dan juga kereta sport kei berenjin tengah Mazda AZ-1 1992.

Seleksi pameran ini akan terus berubah dengan tambahan dari koleksi Frey serta lebih dari 120-buah kereta lagi yang akan dihantar dan dipamerkan secara bergilir-gilir.

“Unik dan mengagumkan, muzium pertama Mazda di luar Jepun ini melambangkan impian keluarga Frey yang telah menjadi kenyataan untuk berkongsi dengan orang awam koleksi Mazda vintaj yang tersendiri dari seluruh dunia,” kata naib presiden eksekutif Mazda Motor Corporation Akira Marumoto. “Semua orang di Ibu Pejabat Mazda berbangga bahawa Frey merupakan sebahagian dari organisasi kami dan telah mewujudkan sesuatu yang luar biasa,” tambahnya.

Fasiliti ini sebenarnya merupakan depoh tram Ausburg yang telah wujud pada tahun 1897. Selain dari ruang pameran,ia turut dilengkapi dengan kawasan acara, restoran dan juga kedai cenderamata. Pihak pengurusan muzium ini juga berharap tempat ini akan dijadikan hab pertemuan kelab-kelab Mazda vintaj dan juga acara kereta klasik am.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required